ZRA’s vrezen directe incasso nog meer dan reisagenten. Als zij in de reissom uit het zicht van hun klanten geen extra marge kunnen opnemen, blijft er van de commissie van gemiddeld 10 procent te weinig over na afdracht van een percentage daarvan aan hun koepelorganisatie. Bij een aantal is dat wel 3 tot 4 procent.

Extra marge buiten de commissie om komt wel geheel ten goede van de ZRA. Niet voor niets is het aandeel dynamic packaging onder ZRA’s zo groot. Een aantal zelfstandigen wees me hierop. Zij vertrouwen dat Erik van der Waard, president-commissaris van de grootste retailclub DTA, waarvan o.a. Personal Touch Travel aandeelhouder van is, directe incasso voor haar achterban zal weten te vermijden.

Uit een van de reacties: ‘Een extra margeknop á la Euram gaat in de praktijk niet werken omdat klanten veel te makkelijk kunnen vergelijken op de consumentensites van de grotere touroperators. Bovendien zijn de systemen van de grote aanbieders al zeker 25 jaar hetzelfde (nog net geen MS-DOS), dus zullen zij ook niet bereid zijn om hierin te gaan investeren voor de reisbranche…’

Event venues op Balearen ruiken (te veel) geld. Ik hoor van de ervaren MICE-organisor Marije Breuker (Motivation Travel) dat ze overvragen. ‘Ik heb twee grote groepen op Ibiza en Mallorca. De leveringsvoorwaarden zijn moordend op de eilanden. Ik heb groepen van 250/150 personen en ik moet nu 50 procent van een avond in een beachclub aanbetalen. Dat zijn serieuze bedragen. Hoezo dan? De beachclub is nog dicht. Gaat pas in april open…. en dan nu al 30K betalen. En voor mij drie anderen. Zo gaat alles op de eilanden daar.’

‘Mijn DMC gevraagd hoe het kan dat zij hier zomaar akkoord mee gaat (zij zit in een counsel van DMC’s op het eiland). Ik zou volgens haar de eerste zijn die hierom vraagt. Idem met financiële garantiestellingen. Alsof ik Chinees praat. Groot cultuur dingetje, maar zo laat ik volgend jaar wel de Balearen links liggen…’

Deze bestemmingen prijzen zichzelf hiermee uit de markt. Hetzelfde gebeurt al jaren met de hotelprijzen in Spanje. Na een goed seizoen gaan ze fors omhoog en pas als het seizoen daarop tegenvalt vanwege te hoge prijzen, worden de uitbaters weer redelijk.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.






Author

Write A Comment