Wie is er niet benieuwd met welke voorstellen en conclusies de speciale werkgroep van de ANVR na de zomer komt over veranderingen in de branche. Centraal punt is natuurlijk het betalingssysteem voor retailboekingen bij touroperators. Het faillissement van D-reizen heeft enorme risico’s blootgelegd, vooral ook omdat die vanuit een machtspositie kon eisen dat aanbetalingen aan de touroperator achterwege konden blijven.

De keuze lijkt te gaan tussen directe facturering van de touroperator richting de klant, ook wel ‘direct billing’ genoemd of de invoering van een derdengeldrekening. In België en Duitsland wordt directe, automatische incasso toegepast en ik proef in de branche dat daar de voorkeur – in ieder geval bij de retail – naar uit gaat.

Als leveranciers rechtstreeks factureren raken ondernemende reisagenten en ZRA’s in een netelige positie. Bij een samengestelde reis moet je klanten duidelijk maken dat zij een aparte factuur ontvangen van iedere partij die van hun vakantie een onderdeel levert en daarnaast nog eens een ‘eigen’ rekening voor administratiekosten en eventueel autohuur. Klanten zullen daar weinig begrip voor hebben, het niet begrijpen, zich onzeker voelen over de veiligheid en zich ook nog eens opgezadeld voelen met extra werk. Alsof je een auto koopt en de wielen, het stuur en de moterkap apart moet betalen aan verschillende leveranciers, die je niet eens kent. Je koopt toch één auto en je boekt bij je reisbureau of ZRA toch één vakantie…

Misschien nog wel groter is het probleem dat in veel gevallen een ‘stille’ verhoging van de eigen marge niet mogelijk is. Wat moet een bemiddelaar doen als de klant contant betaalt? En hoe ga je ermee om als de klant de gehele reissom direct bij de boeking voldoet?

Heikel punt is natuurlijk wanneer de commissie wordt uitbetaald. In geval van een derden geldrekening zou dat pas gebeuren op het moment dat de klant is vertrokken. Uiteraard willen bemiddelaars dat moment verschuiven naar het moment van boeken en bij annuleringen hun verdiensten behouden. In ieder geval een deel daarvan. Misschien moet een deel van de reissom daarvoor wel ‘non refundable’ gemaakt worden als er wordt geannuleerd.

Het vouchersysteem en de versoepelingen die D-reizen afdwong bij touroperators heeft uiteindelijk een miljoenenschade teweeggebracht. Vouchers zie ik niet meer terugkomen, daar hebben de branche en de consument geen zin meer in. Die hebben teveel ophef veroorzaakt.

Veel werk aan de winkel dus voor de ANVR-werkgroep. En dan maar afwachten of er uniforme voorwaarden komen voor de hele branche, of dat het per agentuurovereenkomst (verschillend) geregeld wordt.

jan@lokhoff.nl

PS: EU op groen en geel. Laat, maar wel een fantastische stimulans. Nou de landen buiten Europa nog.

Reacties? Graag. Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.




Author

3 Comments

  1. Eindelijk na 50 jaar ziet men het licht. Er was een pandemie voor nodig om dat aan het licht te brengen. Toen Nekermann op de markt kwam werkte men met dit systeem, sterker nog men werkte met direct handling, dwz dat alles via de TO werd afgehandeld. Men realiseert zich niet hoeveel onnodige contacten dat scheelt tussen TO, reisagent en klant, dus minder fouten en goedkoper. Ik heb ooit een flowchart ontwikkeld waarin duidelijk te zien hoeveel onnodige contacten er momenteel zijn. Deze informatie heb ik enige tijd geleden Frank Oostdam ter beschikking gesteld zodat de ANVR werkgroep het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.

  2. Meneer Durville, u spreekt over onnodige contacten?
    En na 50 jaar eindelijk het licht zien? U schoffeert met uw schrijven zomaar een prachtige tak in de reisbranche die in die vijftig jaar juist een mooie business heeft opgeleverd waar andere landen jaloers op kunnen zijn!
    De touroperator heeft met de Nederlandse reisretail de beschikking over een enorme hoeveelheid gekwalificeerde medewerkers, die dan ook nog eens de incassoperikelen en bijbehorende kosten uit handen neemt van die touroperator.
    De klant wordt juist ontzorgd en heeft niet te maken met verschillende onnodige verschillende (betaal)contacten.

    De pandemie heeft natuurlijk problemen blootgelegd, maar daar waar touroperators mogen vertrouwen op een correcte naleving van de agentuurovereenkomst, is dat vertrouwen in een aantal gevallen beschaamd.
    Dat is jammer, maar is niet de hele reisretail aan te rekenen.

    Natuurlijk is er voor de touroperator een financieel risico, die een touroperator moet afwegen in het geheel van voor- en nadelen met werken met de reisretail. En dat kunnen ze ook heel goed.
    Een touroperator die kiest voor directe incasso kiest niet voor een vertrouwensrelatie die in Nederland juist zo uniek is.
    De derdengeldenrekening is een redelijke oplossing, waarbij het echt niet nodig is om de reisagent pas na vertrek te betalen. In de pilot met SGR is daar ook helemaal geen sprake van geweest.
    Maar er wordt wel veel geld rondgepompt.

    Techniek maakt het mogelijk om de klantontvangsten te monitoren en te zorgen dat de touroperator zijn gelden ontvangt op het moment dat dit volgens de agentuurovereenkomst moet plaatsvinden.
    Daarvoor ontwikkelt Fadiro in BAS momenteel voor onder andere Sambasso deelnemende touroperators een incassomodule die recht doet aan deze basis.
    NRV heeft als eerste met haar Sambassomerk Rondreisshop gekozen voor deze module als alternatief voor directe incasso en draait momenteel mee in de pilot ervan.

    • Ha eindelijk eens een reactie. Ik schoffeer niemand en heb denk ik in het verleden wel mijn steentje bijgedragen aan de ontwikkeling in de reisbranche, zeker op automatiseringsgebied en niet alleen op nationaal maar ook op internationaal niveau. Vraag me af welke landen op ons jaloers zouden moeten zijn, in Duitsland liep men al jaren voor en ik kan zeggen met zeer gekwalificeerd personeel. Daar heeft men nooit deze incasso perikelen gehad. Het verhaal over incasso perikelen en bijbehorende kosten snijdt dan ook absoluut geen hout, in de jaren 70 van de vorige eeuw waren deze al aan de TO kant geheel geautomatiseerd. Zeker bij pakketreizen, die volgens velen onder u geen toekomst zouden hebben, levert direct incasso en afhandeling alleen maar voordelen op. Ben blij dat u het er mee eens bent dat veel geld onnodig wordt rondgepompt.
      Wat lijkt het me heerlijk om te kunnen doen waar je goed in bent, namelijk in adviseren en je je verder niet hoeft druk te maken of administratief alles in orde is. Adviseren, reserveren en commissie incasseren.
      Laten we het maar niet hebben over de unieke Nederlandse vertrouwensrelatie, denk dat een aantal TO’s daar momenteel toch iets anders over denken.

Write A Comment