Wie werd niet blij van het nieuws dat Bert Wildeman weer aan de bak is? En dan nog wel in zijn oude stiel: salesmanager bij een autobroker in Nederland. Na een jarenlang carrière bij Sunny Cars vertrok hij in 2015 naar BAS-initiatief ‘Sambasso’ om dat agentenplatform met exclusieve agentenmerken als co-owner te gaan leiden. Dat werd geen succes. Na een kwakkelend bestaan met weinig perspectief deed corona het sympathieke probeersel de das om.

En dan sta je op straat. Maar dan komt Sunny-concurrent Flexible Auto’s langs. Deze b2b marktleider in Groot-Brittannië denkt met Wildeman zijn slag te kunnen slaan op de Nederlandse markt, waar Sunny nog net geen marktaandeel heeft van meer dan 100 procent…

Wildeman krijgt een spannende job dus. Hoe boks je in hemelsnaam op tegen zo’n dominante speler als Sunny, die inmiddels verweven is in de haarvaten van de reisbranche. Wil je geen last hebben van de car rental maffia, boek bij Sunny Cars. Ik heb het aan den lijve ervaren.

Zijn aanstelling vorige week werd in een persbericht aangekondigd. En tot mijn verdriet kwebbelen dan alle vakbladen dat letterlijk na. Ik benaderde Wildeman met een paar vragen om te horen hoe hij als David de strijd tegen Goliath zou aanpakken. Ik wilde weten wat zijn pro Flexible Autos argumenten zouden zijn als hij in zijn eerste salesrondes reisbureaus zou binnenstappen. ‘Hallo, ik ben Bert, enne, haha niet meer van Sunny, maar van Flexible. En ik zal je vertellen waarom je die voortaan beter kan boeken!’.

Leek me interessant. Ik vroeg het Wildeman drie keer., maar hij wil me geen antwoord geven. ‘Ik ben me nog aan het inlezen.’ Tsja, waar begin je dan aan?

Sunny zit zo ongeveer in het autoverhuur-DNA van de branche. Hoe doorbreek je zo’n positie? Een uitdagende challenge, dus.

Op welke onderwerpen moet ‘David’ Wildeman ’Goliath’ Sunny bestrijden? Is dat überhaupt mogelijk tegen zo’n dominante speler? Ik noem een paar opties: hogere commissie, ruimere beschikbaarheid auto’s, afdoende verzekeringen bij de boeking om (maffia) problemen te voorkomen, snelle(re) afhaalprocedures en – in coronatijd – flexibiliteit, maar dat laatste zit al in de naam.

Speelt misschien nog dat Sunny – geholpen door haar opgebouwde bekendheid – ook direct verhuurt aan de consument en Flexible alleen b2b opereert.

Door corona is de voorraad aan huurauto’s enorm gedaald. Die krapte leidt tot ‘nee-verhuur’ en hogere prijzen. Sunny heeft herhaaldelijk daarvoor gewaarschuwd. Ik kan me voorstellen dat reisretailers en touroperators een tweede merk naast Sunny gaan voeren in de hoop die krapte op die manier een beetje te kunnen omzeilen.

Ik wens Bert Wildeman veel succes, hij zal het nodig hebben!

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.


Author

4 Comments

  1. Een beetje concurrentie voor SunnyCars kan zeker geen kwaad en ik heb inmiddels mijn eerste boeking gemaakt bij Flexible Auto’s. Dezelfde huurauto was bij SunnyCars 2 keer zo duur en bovendien geeft Flexible een betere commissie!

  2. Ik heb een paar boekingen gemaakt maar dan wel voor wat mondigere klanten die altijd Sunny boekten. Maar het prijsverschil was wel heel groot nu ineens ook als je het eigen risico erbij afkoopt. Ben nog wel benieuwd naar de ervaringen, want klanten moeten nog vertrekken. Maar als dat allemaal goed afloopt, dan voorspel ik meer voor Flexible. Laat Bert het maar waarmaken.

  3. Ook ik gun Sunny een concurrent ondanks alle sympathie die ik voor Hans en zijn team heb. Het is voor geen enkel bedrijf op de lange termijn gezond om als monopolist door het leven te gaan. En dat is Sunny zo ongeveer.

    Een van de punten die ze heel goed voor elkaar hebben, zijn de voorwaarden. Die zijn – in het Nederlands – met een per verhuurder identieke opbouw. En dat is bij Flexible auto’s een chaos. Je moet tabellen doorploeteren om uit te vinden wat de minimum leeftijd is voor jouw autocategorie en op de ene regel staat dat er sprake van een all-risk verzekering is en 10 regels lager staan de bedragen waarmee je je eigen risico kunt afkopen. Zolang dat zo blijft, voorspel ik geen vuiltje aan de lucht voor Sunnycars.

    Of het moet de opkomst van Sixt zijn want ook die rammelen aan de deur. Met een voorlopig betere performance

  4. Jan Lokhoff Antwoorden

    Bedankt voor jullie waardevolle aanvulling uit de praktijk, Ruud, Rob en Kees.

Write A Comment