De Telegraaf kent in zijn wekelijkse bijlage ‘Vrij Uit’ een rubriek waarin lezers naar hun mening wordt gevraagd over ‘vakantiezaken’. Vorige week was de cruisevakantie aan de beurt en dan met name die vermaledijde onverwachte kosten na dat lokkertje van een lage bodemprijs. Zelfs als je je de hele vaart opsluit in je hut, ben je nog een vermogen aan verplichte fooien kwijt. Hoe meer cruiseboekingen, hoe groter het probleem…

 

Te hoge fooien

Op verjaardagen en in de kroeg worden vaak vakantie ervaringen uitgewisseld en dat is niet gunstig voor cruises. De onverwachte extra kosten bovenop de boekingsprijs vormen de bottleneck. Een van de reacties in de krant: ‘Een fooi van 15% op drankjes is buitenproportioneel. Cruises worden tegen een niet reële prijs aangeboden en wat er nog bij komt, wordt achteraf pas duidelijk. Dit moet anders.’

 

Zo lukt groei niet

Met zulke verhalen botst het imago van cruises in Nederland. Ik durf te beweren dat daarmee – ons land telt jaarlijks al meer dan 100.000 cruisegangers – de groei ook botst, maar dan tegen het plafond. De vurig gewenste stijging naar 200.000 en misschien wel 300.000 cruiseklanten valt daarmee in het water. Een lezer: ‘Waarom de verplichte fooien niet in de prijs opgenomen?’ Dat is toch een logische vraag, nietwaar?

 

Gat in de hand

Komt nog bij dat mensen de betaling van de extra’s en de fooien pas aan het einde van de vakantie hoeven te doen. Dan valt een rekening altijd tegen. Reken maar uit: drankjes, wifi, fooien, excursies en misschien nog wel fiches in het casino of behandelingen in het beauty center. Een klant is aan boord immers in vakantiestemming en dan is het gat in de hand altijd wat groter…

 

Reclamecode…

Discussies over cruisevakanties richten zich op all-in prijzen. De krant noem all-in zelfs het toverwoord. Het probleem zal zijn dat ‘Nederland’ daar niet over gaat. Zulke beslissingen worden in Amerika en Italië genomen. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als bijvoorbeeld die verplichte fooien als onvermijdelijke (extra) kosten worden aangekaart bij de Reclamecode Reisaanbiedingen? Dan is het volgens mij einde verhaal en zullen de aanbieders die kosten moeten noemen. Dat geldt dan ook voor reisagenten en ZRA’s. Het is trouwens ook wel zo netjes richting (potentiële) klanten!

Author

4 Comments

  1. Een fooi is een extraatje als beloning voor een verkregen service boven een te verwachten ‘normale’ kwaliteit – de service waarvoor je uiteindelijk al gewoon betaald hebt als onderdeel van je ‘package’.
    B.v. een ontbijt, dat normaal om 06.30 begint, nu om 06.00 te leveren aan gasten die een erg vroege vlucht hebben. Das extra. Daarvoor geeft iedereen graag een douceurtje.

    Maar het moet geen gewoonte worden. Een fooi is niet hetzelfde als loon, omdat het personeel er in principe geen recht op hebt. En er vaak ook geen belasting over betaald word.
    Steker nog, een gedelletje wordt vaak niet eens aan het personeel betaald.
    De ellende is dat de werkgevers al jaren minimale lonen betalen aan mensen uit derdewereldlanden omdat ze WETEN dat wij, idioten, gedwongen worden het verschil aan te vullen via dit beruchte ‘fooi’ systeem. Dat is, ondanks de vaak krankzinnige prijzen die wij, als passagier, al betalen.

    Mijn tandarts vraagt ook geen 10 of 15% ‘service kosten’ voor het schoonmaken van mijn gebit. Daarvoor betaal ik hem al.

    Kappen met die flauwekul!
    Normale salarissen betalen, en fooien geven aan de mensen die het verdienen.
    Als we ond hieraan gaan houden, verandert het systeem vanzelf. Ja, natuurlijk zullen de uitbuitende eigenaars van de cruise companies uiteindelijk minder in EIGEN zak steken. Soit!

    Maria

  2. Bert Nelemans Antwoorden

    Een klacht ingediend bij de reclame code commissie. Was toegewezen dat fooien onvermijdelijk waren en in de cruiseprijs begrepen moesten zijn. Hal met advokatenkantoor Smallegange in beroep. Enorm dossier ontvangen met flagrante schendingen van mij privacy. Moet voor 25 oktober reageren.

    • Bert Nelemans Antwoorden

      Dag Jan, door ziekte laat met een reactie. Op alle punten in het gelijk gesteld door de Reclame Code Commissie. HAL dient in de advertenties de fooien in de geadverteerde prijs op te nemen. Gebeurt thans nog niet, maar na mijn eerdere klacht tegen Costa Cruises zijn ook zij er toe overgegaan per 1 april de fooien inclusief in het prijsaanbod op te nemen.

Write A Comment