Ik heb gemengde gevoelens over die Voucherbank. Het is weliswaar een prima vehikel om straks faillissementen en daarmee gepaard gaande ontslagen te voorkomen als honderden miljoenen euro’s aan vouchers verzilverd worden. Maar laat geen ondernemer vergeten dat de leningen van die speciale hulpbank ook weer terugbetaald moeten worden. Voor coulant uitgestelde huren en belastingen geldt overigens hetzelfde.

Iedereen heeft het over de miljardensteun aan KLM, maar ook dat geld is geen gift van de regering. Het is een lening tegen een fikse rente. Dus ook dat geld moet weer verdiend worden in betere tijden om terug te betalen.

KLM beraadt zich nu alweer op vervolgsteunaanvragen. TUI heeft in Duitsland ook alweer overheidssupport nodig na de eerdere ontvangen miljarden. Als corona blijft doorwoekeren is het nog lang niet over met de ellende. We kunnen alleen maar hopen op reissector gerelateerde financiële steun van onze regering, omdat reisbedrijven indirect gesloten zijn. Dat valt minder op dan een dichte kroeg

Wat de Voucherbank betreft moet je in acht nemen dat het helaas twijfelachtig is of dat ‘vakantiegeld’ van de verzilverde vouchers in 2021 nog wel aan (buitenlandse) vakanties besteed wordt. Sowieso slaat de consument door corona qua vakantie-uitgaven aan reisondernemingen een jaartje over. Trieste bijkomstigheid is dat erin dat qua inkomsten loze jaar wel keihard gewerkt is en door repatriëringen, annuleringen en omboekingen enorm veel extra kosten gemaakt zijn. Zonder enige vergoeding daarvoor.

Dat impliceert een heel jaar geen of nauwelijks inkomsten en alleen overeind gehouden door overheidssteun voor een deel van de personeelskosten. Heel wat pensioenpotjes en reserves hebben klappen opgelopen en het is maar de vraag hoe lang die nog kunnen worden aangesproken? De structureel lager marges in de reisbranche werken ook al niet mee om zo’n zware schuldenlast af te lossen.

Het zou een uitkomst zijn om als de boekingen weer op gang komen een vaste toeslag per reiziger in rekening te brengen. Ik denk aan 10 euro. Noem dat maar ‘Coronatoeslag’, leg bondig uit waarom, dan zal de consument daar best begrip voor opbrengen, lijkt mij. Als iedereen het doet al helemaal. Wel een constructie bedenken dat bij reisbemiddeling de toeslag niet twee keer geheven wordt.

Verdikkeme, nu is Curaçao helaas weer oranje. Hofleverancier TUI heeft pijlsnel zijn klanten een alternatief geboden om geboekte klanten als (omboek) alternatief Aruba, Bonaire en Canarische Eilanden aan te bieden. Ik steek een kaarsje op dat die ‘escapes’ geel blijven.

jan@lokhoff.nl

.

Author

1 Comment

  1. Adrianus van Rooij Antwoorden

    Ik snap echt niet dat iemand momenteel ‘blij’ kan zijn met de geelkleuring van bestemmingen. Ook niet als dit Aruba, Bonaire of Curacau betreft. Lekker Corona daar ophalen en naar Nederland brengen of omgekeerd; het is op zijn minst niet ethisch en misschien wel asociaal. Meer risico op besmettingen hier en/of daar levert immers alleen maar meer Corona op en dus strengere maatregelen en/of langere lock-downs. En als dat niet het geval zou zijn levert het in elk geval zeker die perceptie op. En bij al die zaken is niemand gebaat, de reisbranche al helemaal niet. Want als TUI en consorten nu ff de portemonnee vullen betekent het alleen maar dat de rest dat straks niet en/of later en/of minder kan. Over kortzichtigheid gesproken.

Write A Comment