Het is schrikken als ik hoor dat bij sommige reisondernemers het water al tot boven de lippen is gestegen. Ze zien geen uitweg meer en reddingspogingen voor het personeel om de zaak te verkopen lukken niet. Zelfs de symbolische prijs van 1 euro voor een reisbureau biedt geen kans van slagen. Intussen gaat de Tweede Kamer op de stoel van de ondernemer zitten.

Regeringspartijen D66, ChristenUnie en GroenLinks roepen het kabinet op om een minimum ticketprijs van 34 euro wettelijk vast te leggen. Ze zijn bang dat luchtvaartmaatschappijen enorm met de prijs gaan stunten als er weer volop gevlogen mag worden.

Hebben die fracties dan nog nooit van Yield-management gehoord, waarmee airlines op slimme wijze hun vluchten vol programmeren door tijdens de verkoopperiode van tickets met de hoogte van de prijzen te ‘spelen’? Prijslokkertjes en dure kaartjes zorgen uiteindelijk samen voor een commercieel verantwoorde opbrengst van een vlucht. De computer doet het werk.

Je kunt het leuk vinden of niet, maar een ticketadvertentie naar Ibiza van 19 euro prikkelt nou eenmaal de reislust. Dan is er geen barrière meer voor de gemaakte plannen als bij aanschaf blijkt dat het kaartje een paar tientjes duurder is en er ook nog extra kosten opduiken voor reservering, koffers en maaltijden. Met die zogenaamde ‘ancillaries’ verdienen airlines miljarden per jaar. Alsof trouwens een ticketprijs van 34 euro een beletsel zou zijn voor de consument. Niet dus.

Faillissementen

Het zo florissant begonnen vakantiejaar 2020 nadert nu een inktzwarte periode. Gevreesd moet worden voor tal van faillissementen. Groot en klein is in de problemen gekomen. Dat kan ook niet anders als je maandenlang geen euro omzet draait en de consument na de aarzelende opening van een aantal Europese landen, nog niet aan het boeken is geslagen. De voorlichting is onduidelijk, de onzekerheden nog veel te groot.

Reisbranche-woordvoerder Frank Oostdam van de ANVR voorspelt in de media desgevraagd veel ontslagen en faillissementen. Ik hoor van reisbureaus die hun winkel zelfs niet voor 1 euro verkocht krijgen. Ook van ZRA’s die op het punt van omvallen staan omdat de (schaarse) reserves vrijwel uitgeput zijn. De touringcars rijden vandaag in colonne over de A12 naar het Malieveld om te protesteren tegen het verbod om vol te mogen rijden, terwijl vliegtuigen vol de lucht in mogen. Het is kommer en kwel, alom.

jan@lokhoff.nl

 

 

Author

Write A Comment