De corona pandemie legt de reisbranche lam en zorgt voor veel, misschien wel blijvende veranderingen. Dat geldt gelukkig niet voor de dramatisch gekelderde omzet. En al helermaal niet voor duizenden wegbezuinigde reisprofessionals.

Los daarvan zal 2021 zich vooral kenmerken doordat veel reisbedrijven met torenhoge schulden zitten aan fiscus, huurbazen, banken en de Voucherbank. Zonder volledigheid na te streven som ik een aantal van de veranderingen en initiatieven op als gevolg van de virusuitbraak met actueel natuurlijk het afketsen van de overname van Corendon door de Sunweb Group.

Gift Card

Het niet door de reisretail met applaus begroette Vakantievoucher zou wel eens een blijvertje kunnen worden. Het zou lucratief zijn als in de reisbranche bij annuleringen om wat voor reden dan ook geen geld wordt terugbetaald, maar een voucher wordt verstrekt. Op z’n minst zou standaard die keuze kunnen worden voorgelegd aan de klant, al of niet ‘lekker’ gemaakt met een meerwaarde.

Het lijkt wel of de e-commerce wereld dat voucheridee heeft opgepakt. Het aantal retourzendingen bij online verkoop is gigantisch. Steeds vaker zie ik dat de klant in dat geval de keuze wordt geboden tussen geld terug of een cadeaubon. Vorige week noemde Adidas in mijn geval dat een ‘Gift Card’.

DTRU

Om nog even bij de Vakantievoucher te blijven. De snelle geboorte daarvan door een initiatief van ANVR en SGR heeft menige touroperator van de ondergang gered. De reisretail was er echter niet onverdeeld gelukkig mee en was verbolgen niet bij de start ervan betrokken te zijn geweest. Het was de bekende ‘druppel’ en leidde tot de oprichting van de nieuwe belangenclub voor reisagenten Dutch Travel Retail United (DTRU) met de belangrijkste retailpartijen (samen 1,5 miljard omzet) op de ledenlijst. Dat veroorzaakte veel ergernis en ophef. Belangrijke doelstelling, zoals woordvoerder Erik van de Waard het noemt: ‘we willen niet meer tekenen bij het kruisje’. Ik ben benieuwd naar de verdere positionering van de DTRU en hoe de ANVR daar mee omgaat. Wie niet?

Online beurzen

Twee reisbeurzen van wereldgrootte houden de hallen dicht. Zowel de WTM in Londen als de ITB in Berlijn zijn online gegaan. De WTM sloot gisteren, ITB doet het in maart 2021. Kan je een kleine meeting prima online doen, met vijftig- tot honderdduizend bezoekers lukt dat niet. Partijen hebben het scherm van een beurs niet nodig om inkopen of verkopen te doen. Relaties vinden elkaar wel bilateraal. Seminars veranderen in webinars – wat de WTM vooral deed – en dat zorgt voor veel ‘talking heads’ op het scherm met weinig of geen interactie en al helemaal niet tussen bezoekers onderling.

Wel benieuwd hoe de Vakantiebeurs het naar april 2021 uitgestelde event gaat vormgeven. Twee belangrijke medewerkers (sales en projectmanagement) zijn al wegbezuinigd. Ik raad de Jaarbeurs aan eens te kijken naar de manier waarop Aviareps vorige maand b2b een mini-vakantiebeurs online organiseerde.

Op wielen

Corona heeft de verhuur van campers een enorme boost gegeven. Dat is heel begrijpelijk. Vakantiegangers met een camper zijn erg flexibel. Zij bepalen de route en de standplaatsen zelf en kunnen virusbrandhaarden omzeilen. Vliegen of rijden naar een gehuurd vakantiehuis zorgt er ook voor dat bijna de hele vakantie zich in je eigen bubbel afspeelt. Er dreigt voor zomer 2021 een schaarste. In Amerika en Canada misschien nog wel het meest, want ook Noord-Amerikanen zelf kiezen massaal voor een vakantie op wielen.

Oostdam BN’er

Voorzitter Frank Oostdam van de ANVR kreeg door corona de status van Bekende Nederlander. In de eerste maanden was hij bijna niet van het scherm weg te slaan. Van talkshow naar talkshow kwam hij op voor de belangen van de reissector en groeide in die publieke rol. CEO Steven van der Heijden van Corendon deed in het begin ook veelvuldig mee, maar na een publieke kat van premier Rutte over het (toch gaan) vliegen naar oranje Turkije heb ik hem niet meer gezien. Puntje van zorg en geen verwijt is wel dat de acties van de ANVR – naast TV-optredens ook Open Brieven en lobby via VNO/NCW – weinig hebben opgeleverd. Ook werd pas in een te laat stadium de positie van de ZRA nadrukkelijk ‘meegenomen’, terwijl die groep extra hard werd getroffen.

Transavia Holidays

In navolging van de Package Deals van moeder KLM ging door corona ook de groene dochter van start met het aanbieden van complete (pakket)vakanties onder de naam Transavia Holidays. Net als bij KLM is het complete fulfilment in handen van Airtrade. Dat is een blijvertje en versterkt de ambitie van KLM om de grootste touroperator van Nederland te worden. De KLM was solo al aardig op weg naar die positie.

Overnames

Opvallendste faillissementen waren al heel vroeg in het coronaseizoen die van Tenzing Travel en reisbureau Friesland. Veel bedrijven gingen in winterslaap en honderden ZRA’s zochten een nieuwe (bij)baan voor brood op de plank. Overnames waren er ook. Vakanties.nl (groot investeerder Joost Romeijn) nam Zoover over en gaat verder onder die naam, in Groningen kocht Klooster Reizen Internoord en daarna Jansma in Roden, Thika Travel vond onderdak bij ITG in Den Bosch van Harco van Uden, VX De Groot in Vlaardingen en Maassluis gaf de sleutels aan VX Van der Werf in Delft en Corendon zou via de Scandinavisch/Duitse investeerder Triton in handen komen van de Sunweb Group, maar die deal is onlangs afgebroken. Corendon is uiteraard not amused en vecht dat besluit bij de rechter aan op 23 november. Triton was al eigenaar van Sunweb en zou Corendon kopen voor ongeveer 100 miljoen euro.

Webinars

Schermpresentaties zijn hot geworden door corona. Met name touroperators en de ANVR organiseren veel webinars. Ook verkeersbureaus zoeken met succes hun heil online. Door de coronastilte is er in de branche nu genoeg tijd om ze te volgen. Touroperators verzorgen tegenwoordig ook online bestemmingspresentaties voor hun klantenkring. Veel ZRA’s doen dit al langer.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment