Ik sta bij veel touroperators en reisretailers op de mailinglist en begrijp niet waarom ze allemaal maar blijven doorgaan om mij te bestoken met het ene vakantievoorstel na het andere. De enige verandering de laatste weken is het accent op last minute aanbiedingen. Stop ermee, zou ik zeggen. Draai de knop om en probeer eens wat anders in deze coronatijd, waarin de reiswereld weer aan het krimpen is. Zelfs heel Spanje kleurt oranje.

Vasthouden aan het stramien van eenzijdig vakantievoorstellen pushen doen groot en klein. Ook marktleider TUI benadert op deze manier haar klanten. Niemand vraagt mij wat ik als consument op dit moment wil? Heb ik nog wel plannen op korte termijn. Waar zou ik nu of straks (volgend jaar?) naar toe willen, met wie reis ik en tegen welke prijs? Niet een van de mailverzenders vraagt het mij.

Als je niks van je klanten hoort en maar door blijft mailen, loop je het risico dat ze zich, moe van die repeterende, maar in hun ogen onrealistische vakantiesuggesties uitschrijven van je mailinglist. Waarom niet gekozen voor de persoonlijke benadering? Bel of mail je klanten en vraag wat ze nu of in de (nabije) toekomst willen. Vraag welke seinen bij hen het vakantielicht weer op groen zetten? En wie weet willen ze daar vandaag wel al naar dagdromen en kan je een voorstel voor hun ‘wensreis’ maken? Ga dus de dialoog aan.

Met een hip marketingwoord kan je dat proces co-creatie noemen. Heb je teveel klanten om ze persoonlijk te bellen of te mailen? Stel dan een zo persoonlijk mogelijke enquête op en vraag ze die te beantwoorden. Door de corona ellende is daar nu tijd genoeg voor, zou ik denken. Klanten zullen die benadering vast en zeker waarderen.

Complimenten trouwens voor Frank Visch van de Travel Store in Gorinchem. Geloof het of niet, ik schrijf deze blog gistermiddag en even na vieren valt een mail in mijn box met een als ‘vakantie onderzoek 2021’ getitelde enquête, waarin Travel Store mij het hemd van het lijf vraagt over mijn vakantie intenties. Chapeau!

Ik neem tenminste aan dat mijn antwoorden na ontvangst aan mij persoonlijk kunnen worden gekoppeld. Dan is er gerichte actie mogelijk, een voorwaarde voor follow-up succes. Ik hoefde echter mijn naam en contactgegevens niet in te vullen. Zou ook het hokje aangevinkt hebben voor een persoonlijke benadering.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment