Hoe gaat de branche om met de reisvoorwaarden in relatie tot corona? Een actuele vraag, want er gloort hoop op een voorzichtig herstel van de boekingen. De berichten over vaccinaties in Groot-Brittannië, Rusland, Amerika en binnenkort hier in Nederland geven de burger moed. Laten we maar hopen dat er snel miljoenen mensen een prik krijgen en er niets geks gebeurt met bijwerkingen. Sneltesten en vaccinatiepaspoorten overtuigen hopelijk zowel bestemmingen en de Nederlandse overheid, dat er weer gereisd kan worden. Laat de recente corridor tussen Atlanta en Schiphol met Delta en KLM daarvoor een voorbeeld zijn.

De reisretail worstelt met de reisvoorwaarden van touroperators voor 2021. Een aantal, waaronder ook TUI, zijn nog op zoek naar de juiste formuleringen. Een rondvraag van reisagent Kees Kooijmans (Travel Slide/Travel Club) uit Rotterdam onder touroperators leverde een verwarrend beeld op. ‘Men is er gewoon nog niet helemaal uit’, is zijn constatering.

Nou zijn eigen ‘reisvoorwaarden’, toegevoegd aan die van de ANVR bij touroperators in deze coronatijd een concurrentiemiddel. Klanten zullen heel gevoelig zijn voor de manier waarop touroperators omgaan met vanwege corona noodgedwongen annuleringen en de eventuele kosten als gevolg daarvan voor de reiziger. Die wil natuurlijk bij uitbraken van besmettingen gewoon zijn geld terug, zeker ook als dat vlak voor de vertrekdatum gebeurt. Geef hem ongelijk…

Reisretailers willlen dat natuurlijk ook en het liefst met daarbij afspraken over vergoedingen voor geleverde werkzaamheden. Geef ze ongelijk…

Ondanks de concurrentiegevoeligheid lijkt mij dat er in de branche afspraken gemaakt moeten worden, opdat uniform de klant kan worden voorgehouden wat er in deze coronatijd precies gebeurt met zijn uitgegeven vakantiegeld. Duidelijkheid en transparantie zullen een positief effect hebben op de boekingen.

Misschien kunnen die afspraken gemaakt worden aan de hand van overleg tussen de ANVR en de DTRU met (later) wellicht aan tafel ook de Consumentenbond, een van de partijen die die de ANVR Reisvoorwaarden vaststelt. Hopelijk kan het Calamiteitenfonds ook nog een belangrijke rol spelen door pandemie-repatriëringen op haar ‘vergoedingslijst’ te zetten.

Door de DTRU erbij te betrekken leg je in potentie een branche brede acceptatiebasis onder afspraken over dit onderdeel van de reisvoorwaarden. Om dat te bereiken moeten er hordes genomen worden, de grootste door de ANVR-touroperators van wie door de DTRU wordt verweten te weinig met retailbelangen rekening te houden. Het goede nieuws in dit verband is dat ANVR en DTRU inmiddels on speaking terms zijn, dus aan tafel zitten ze al.

Afspraken op dit punt bieden duidelijkheid voor de branche en duidelijkheid voor de consument. Bovendien is het een prima PR-instrument. Een pragmatische aanpak moet dat toch mogelijk maken. De tijden en de verhoudingen in de branche zijn ernaar. Even over de eigen schaduw heen springen. En als dat lukt kan je er ook nog de VvKr bij betrekken.

Even allemaal gelijk…

jan@lokhoff.nl

Author

5 Comments

  1. Beste Jan, ik lees in je artikel:……..Die wil natuurlijk bij uitbraken van besmettingen gewoon zijn geld terug, zeker ook als dat vlak voor de vertrekdatum gebeurt. Geef hem ongelijk…

    Reisretailers willlen dat natuurlijk ook en het liefst met daarbij afspraken over vergoedingen voor geleverde werkzaamheden. Geef ze ongelijk…

    Ik vul aan: Touroperators willen natuurlijk graag terugbetalen onder aftrek van vergoedingen voor geleverde werkzaamheden. Geef ze ongelijk……….

    Maar sprookjes bestaan niet. Dus geldt de aloude vraag: Wie zal dat gaan betalen? Als de klant zijn geld terug krijgt en de reisretailer zijn vergoeding en de touroperator zijn vergoeding , dan vraag ik me af wie het gaat betalen?

    En dan vul ik hem ook maar gelijk in: de hele beloningsstructuur van die reisbranche klopt van geen kanten. De advocaat en accountant zetten hun timer aan als je binnen komt en zetten hun timer weer uit als je opstapt en factureren gewoon uurtje-factuurtje. Wij gekke-henkies-van-de-reisbranche leggen onze hele know how, tijd, ziel en zaligheid in voorstellen en bieden dan de klant de mogelijkheid om naar booking.com te gaan om het te boeken. Dat is het echte probleem. Als we over zouden stappen of een feemodel, krijgt elk niveau in de distributiekolom gewoon zijn vergoeding en krijgt de klant zijn geld terug. Uiteraard onder aftrek van de fee.

    Maar overstappen of een feemodel kun je niet alleen. Maar misschien is de tijd er nu wel rijp voor. Zijn we ook direct van die belachelijke aansprakelijkheid af. Ik zou vóór zijn.

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Dag Pauline,
      Bedankt voor je reacties. Waarom niet meteen de VvKR? Omdat het wat de leden betreft voornamelijk om direct sellende touroperators gaat. En de ANVR moet over een nogal grote schaduw springen om de DTRU erbij te betrekken. Dan is de VvKR in eerste aanleg misschien een brug te ver.

Write A Comment