Hoe kom je tot echte, breed gedragen fundamentele veranderingen in de reisbranche? Ik denk aan een Reisbranche Summit.

Alle corona ellende heeft vrijwel iedereen in de reisbranche ervan overtuigd dat er wat moet veranderen. Als belangrijkste punten worden genoemd het betalingsverkeer tussen touroperators en reisagenten en de (te) strenge wetgeving voor de ondernemende reisretail, die met de verkoop van één extraatje alle verantwoordelijkheden van een touroperator op zijn schouders krijgt.

Op die punten is ook wel het meeste mis gegaan. Misbruik van vouchers en vasthouden van reissommen hebben zelfs tot miljoenenschades geleid. 

De ANVR reageerde snel op de veranderingsdrang en formeerde een brede werkgroep die het betalingsverkeer onder de loep nam. Vorige maand bracht ze een tussenrapport uit met een inventarisatie van de transitie mogelijkheden. Keuzes werden er niet gemaakt. Dat kan ook niet, want dat is een precaire ondernemerszaak. De beslissers zaten ook niet aan tafel.

Inmiddels zijn we zover dat touroperators de optie voor een derdenrekening onder de hoede van de SGR hebben afgewezen. Zij willen de reissommen zelf bij de klant van de retail incasseren. Direct billing, dus. Dat zien reisbureaus en ZRA’s niet zitten. Om allerlei redenen niet, maar vooral vanwege het frustratie effect bij dynamic packaging (klant ontvangt meerder rekeningen, de marge is daardoor zichtbaar) en de devaluatie van hun status richting klant.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst uiteindelijk wordt, maar ga er vanuit dat de (grote) touroperators direct billing gewoon opleggen, ook al willen reisagenten dat niet. Behalve dat ze daarmee hun financiële risico beperken, stimuleert deze methode het boeken van pakketreizen in de eigen winkel.

Terug naar het veranderen van de reisbranche. Het zal een hele toer worden on alle bloedgroepen in de reisbranche op één lijn te krijgen. Over (noodzakelijke) veranderingen een congres organiseren inspireert en zet mensen aan het denken. De eerste aanzet daartoe is daags voor de Vakantiebeurs het Travel Congress op 12 januari. Het thema luidt Let’s Rebuilt. Daarna wil de ANVR samen met adviseurs René Klawer en Louis Frankenhuis in april volgend jaar een meerdaagse ‘Reisbranche Conferentie’ organiseren. Ook prima om de mindset te bewerken, maar voor breed gedragen veranderingen is meer nodig.

Daarvoor moeten de beslissers aan tafel op een Reisbranche Summit. Nodig daarvoor de top van de touroperators en retailkoepels uit. Sluit die met een goed voorbereide agenda twee dagen op in een hotel of conferentiecentrum en de kans op succes is groot.

jan@lokhoff.nl

 

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

Write A Comment