ViaBovag als verdienmodel voor de ANVR? Eerst iets anders: het verbaast me eigenlijk dat je op bol.com geen vakantie of vliegticket kunt boeken. Het web warenhuis verkoopt vrijwel alles. Je kunt het zo gek niet bedenken, of de dochter van Ahold biedt het aan, maar voor een vliegticket of vakantie vang je bot.

Over ‘bot’ gesproken. Ik vroeg aan haar Chatbot Billie de vraag waarom niet? In de algoritmen van deze computerdienst bleek dat abracadabra. Lachwekkend was het wel welke vragen ik van ‘hem’ retour kreeg. Je kunt Billie ook bellen en dat deed in zondagmorgen. ‘We verkopen geen diensten’ was de verklaring van de levende telefoondame. ‘Daarvoor moet u bij Booking.com of Corendon wezen.’

By the way: Bol.com bereikt in Nederland en België meer dan tien miljoen klanten. Zou het daarom niet interessant zijn voor een VTO of OTA om op die site te acteren? De onlinegigant biedt webshops de gelegenheid hun artikelen in het kader van een partnerprogramma te verkopen. Dat kan op veel manieren. Bol.com legt dat op haar site uit, inclusief een webinar. Het zou wel interessant zijn om als reisonderneming de primeur te hebben om partner te worden en te profiteren van de online sales skills van Bol.

Corendon doet het met de Makro. De Bijenkorf is alleen nog maar een verzamelplaats van shops in in het warenhuis en de Travel Club ging niet voor niets in op het aanbod van ANWB om met ZRA’s te resideren in haar winkels. Waarom sluit TUI, een ticketwebsite of zelfs een grote OTA niet een deal met de ANWB voor verkoopplekken op haar site? Daar is vast wel een verdienmodel voor te bedenken. Wereldspeler Amazon begon in 1994 met de verkoop van boeken…

En dan heb je ook nog Bovag. Zoals Funda voor makelaars hun aanbod te koop aanbiedt, exploiteert Bovag een soort marktplaats voor auto’s en motors. Onder de naam viaBovag presenteert de brancheclub zich in spots op TV als ‘de helpende hand van rijdend Nederland’. Met slogans als ‘Zoek je een auto met garantie?’ is viaBovag één grote affiliate-site. Is dat niet ook iets voor onze ANVR, denk ik dan? Die kan immers wel een extra inkomstenbron gebruiken. Bovendien combineer je het genereren van leads met reclame voor je leden.

Interessant is ook de ontwikkeling van techbedrijf/VTO Airtrade die als provider acteert op de sities van KLM en Transavia met touroperator Holidays (KLM participeert in Airtrade). Grote zakenreisbureaus hebben ontdekt dat hun clientèle geïnteresseerd is in goed verzorgde, luxe vakanties en zijn daarvoor op acquisitie pad. Ook zo’n combinatie van twee producten die je niet zo snel verwacht, al ligt die eigenlijk wel voor de hand.

Ex-grootgrutter Henk van den Broek, zoon van de legendarische Dirk, begon een paar jaar geleden nog onder de naam Vakantieboulevard een virtueel winkelcentrum voor reisaanbieders. Voor 25 euro per maand kon je een ‘etalage’ huren in een van de vele thema-straten. De opzet was niet dynamisch genoeg, ook een beetje old skool en leek veel op de ‘simpele’ online platforms uit de begintijd van internet. Op reisgebied was dat destijds bijvoorbeeld TravelPlaza, dat vanuit TWI als eerste Nederlandse reisportal werd opgestart. Het initiatief was te vroeg en mislukte. De naam wordt nu gebruikt door Japan-specialist JTB in Amsterdam.

Financier Van den Broek van Vakantieboulevard trok vier jaar geleden teleurgesteld de stekker eruit. Te weinig traffic en nauwelijks conversie, al lukte de verkoop van ‘etalages’ aanvankelijk wel. Het kostte hem te veel geld. Toen hij nog eigenaar was van D-reizen lukte het hem ook niet om het reisbureau te laten profiteren van de fysieke traffic in Dirk-supermarkten. Vakantieverkoop lukte trouwens evenmin in de winkels van Komart en Albert Heijn, verschillende pogingen strandden. PTT-postkantoren hebben het ook een tijdje geprobeerd, maar dat liep op niets uit. Alleen banken boekten er in het pre-internettijdperk succes mee, met name Amro en Rabo.

Wie inzicht wil in de omzetten van Ahold Delhaize en Bol.com verwijs ik graag naar dit artikel uit de Volkskrant.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag! Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

Write A Comment