Er komt een nieuwe reisbranche-CAO aan per 1 juli met een schamele salarisverhoging van 1,5%.  De vakbonden zijn akkoord, maar moeten nog groen licht krijgen van hun ‘achterban’.

Over die achterban wordt al jaren heel mistig gedaan. Ik denk dat een schatting van paar honderd leden al aan de hoge kant is. Openheid van zaken is nooit gegeven. In vertrouwelijke gesprekjes met de reisvertegenwoordigers van de bonden werd me in het verleden wel bevestigd dat het er heel weinig zijn en steevast ook dat het aantal krimpt. Vakbonden ‘leven’ niet op de werkvloer in de reiswereld, worden te duur bevonden en de CAO is eigenlijk alleen van belang voor de werkgevers om te kunnen minimaliseren en uitwassen te voorkomen. Een beetje werkgever betaalt trouwens (ver) boven de centraal afgesproken salarisschalen.

Stenciltijdperk
Hoe de vakbonden met hun achterban communiceren? Dat gaat nog steeds per brief in een envelop met postzegel. Nooit van email en internet gehoord in dit tijdperk van ‘Travel Tomorrow’? Ronduit belachelijk, terwijl er toch zoiets bestaat als Reiswerk met een riant budget en met een behoorlijke database van medewerkers in de reisbranche.  Maar dat bestand wordt niet geraadpleegd, want de bonden koesteren nog steeds hun handjevol betalende leden, ook al is de representativiteit daarmee ver te zoeken.

Wordt het niet eens hoog tijd dat het CAO-systeem op de schop gaat, in ieder geval in de reisbranche. Reiswerk zou dat volgens mij prima en representatief kunnen organiseren.

Author

Write A Comment