Het is opmerkelijk stil in de reisbranche als het om bedrijfssluitingen gaat. Na het faillissement van Tenzing Travel (75 ontslagen), de voorspelde afslanking van TUI wereldwijd, ook in Nederland, een paar noodgedwongen overnames is het enige schokkende nieuws dat voorman Frank Oostdam herhaaldelijk voorspelt dat een derde van de reisondernemingen door corona om gaat vallen. Met in de slipstream daarvan 3.000 reisprofessionals op straat…

Zulke uitspraken doet Frank natuurlijk niet voor de lol. Als insider weet hij meer dan de media al kan je je afvragen of het daarom wel slim is om zulke uitspraken te doen? Die media zijn al zo negatief (De Telegraaf: ‘Reisbranche op de rand van de afgrond’) en dat voedt de onzekerheid bij de consument bij zijn afweging wel of niet op vakantie te gaan.

Gran Canaria komt met een gratis corona verzekering voor bezoekers. Hopelijk neemt dat iets weg van het wantrouwen bij reizigers als tenminste de wetenschap dat het risico er is op het eiland (‘waarom anders een verzekering?’) niet toch een blokkade opwerpt om er naar toe te vliegen.

Reisondernemers die ik spreek focussen zich bijna allemaal hoopvol op een herstart van boekingen voor vakanties vanaf maart 2021. Ook valt telkens het woord ‘vaccin’. Als dat er snel komt, bewezen werkt en grootschalig (in Nederland) verkrijgbaar zal zijn, is het einde coronacrisis en begint de last van de economische malaise. Niet alleen in ons land, maar in de hele (toeristische) wereld. Neem nu al Lufthansa: 22.000 banen weg, 1,5 miljard verlies in tweede kwartaal 2020…

Om toch optimistisch af te sluiten: ik denk dat de honger naar vakanties na corona enorm groot zal zijn en het (vakantie)geld is opgepot om snel verzilverd te worden.

Tijd dus om te gaan brainstormen over een reisbranche 2.0, want iets zegt me wel dat weinig meer bij het oude blijft. Om een knuppel in het hoenderhok te gooien: kunnen de (grote) pakkettouroperators het betalingsniveau voor hun retailnetwerk in stand houden? Of gaat het straks omwille van de marge (prijsstrijd tussen TUI en Sunweb/Corendon) te dure commissiemodel noodgedwongen op de schop?

jan@lokhoff.nl

Author

2 Comments

  1. Ik denk in ieder geval dat nu meer dan ooit klanten hebben gezien en ervaren wat de toegevoegde waarde is van een
    ( zelfstandig ) reisexpert en zie daarom ondanks een bijzonder ‘klote’ jaar de toekomst zonnig tegemoet.
    Het lijkt mij ook meer dan logisch dat door deze crisis er meer gaat worden samengewerkt met direct sellers zoals bijvoorbeeld een Sunweb of Booking.com en dan uiteraard met normale marges. Persoonlijk en deskundig advies is in corona tijd van essentieel belang om klanten te kunnen behouden, dat gaat niet als je alles online zelf moet regelen.
    Laten we verder hopen dat Frank Oostdam geen gelijk gaat krijgen met zijn voorspelling dat 1/3 van de reisbedrijven failliet zal gaan…

Write A Comment