British Airways maakt haar tickets een tientje duurder als die via een GDS worden gekocht, Lufthansa deed zoiets al eerder. KLM populariseert PayPal betalingen met prijskortingen, hotels willen af van hotel-ota’s en de meeste airlines hanteren zelf op hun site lagere reserveringskosten dan ticket-ota’s als bijvoorbeeld Vliegtickets en Cheaptickets rekenen. Kortom, het is duidelijk, de bron, anders gezegd de eigenaar van het reisproduct wil af van commissies slurpende bemiddelaars, die bovendien de macht proberen te grijpen.

 

Eigen hand

Het sturingsmechanisme en de omzet van hotel-ota’s als Booking.com en Expedia.com is zo gigantisch dat ze daarmee hotels feitelijk gijzelen en marketingactiviteiten kunnen opleggen. Met name grotere hotelketens willen het heft weer in eigen handen nemen. Daarmee veroveren ze ook de controle terug over hun verdiensten.

 

Meer

Het is de vraag wanneer airlines eveneens de handel volledig naar zich toe trekken. Je kunt je ook afvragen hoe lang autoverhuurders met een eigen vloot nog genoegen nemen met de vele brokers zoals Sunny Cars en Holiday Cars, die nu de (vakantie)markt domineren. Gaan zij ook de verkoop(marketing) weer in eigen hand nemen? Of een businessmodel verordineren waarbij bemiddelaars gedwongen worden hun eigen inkomsten te genereren. Een boycot van de tussenhandel begint een trend te worden.

 

Nieuwe sites

Ik las laatst een onderzoek met als conclusie dat grote hotelketens in vliegende vaart hun reserveringssites aan het vernieuwen zijn om zich los te kunnen weken van de hotel-ota’s. Het lijkt een niet meer te stoppen ontwikkeling die veel zaken in de internationale reiswereld overhoopgooit.

Author

Write A Comment