Toch wel opzienbarend. De Bijenkorf biedt mini stedentrips aan. Klanten worden uitgenodigd om het shoppen te combineren met slapen. Nee, niet op een bed in het warenhuis – dat zou pas apart zijn – maar in hotels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Maastricht. De Bij is een deal aangegaan met NH Hotels, die ook haar merk nhow inzet.

Klanten zijn er afgelopen vrijdag over geïnformeerd in de eerste nieuwsmail van het concern in zijn geschiedenis. E-commerce is voor het warenhuis een issue geworden. Klanten moeten voor speciale overnachtingstarieven direct op de site van NH Hotels boeken met gebruikmaking van de code ‘DEBIJENKORF’. Dat devalueert het aanbod, want impliceert dat iedereen er gebruik van kan maken, klant of niet.

Benieuwd naar het voordeel deed ik even snel een spookboeking. Dan kom je tot een merkwaardige conclusie, want de les is om je niet als Bij-member met code aan te melden bij NH. De ledenprijs komt voor hotel Krasnapolsky aan de hoofdstedelijke Dam op 199 euro voor een nachtje, terwijl je daar zonder code voor een NH-special maar 156 euro voor een kamer kwijt bent en dan ook nog eens wel inclusief ontbijt voor z’n tweetjes.

Wie is hierbij nou naïef, de Bijenkorf of NH Hotels? De consument is toch niet gek en een klant van het luxe warenhuis al helemaal niet. Mijn advies aan beide dealpartners: laat de afdelingen marketing hun huiswerk over doen.

De Bijenkorf en NH Hotels maken met hun aanbod wel van de nood een deugd in de stilgevallen markt. Ik kan me voorstellen dat er voor hotels meer van dit soort combinaties te bedenken is. Met musea bijvoorbeeld en om helemaal in horeca sfeer te denken zou het ook wel wat zijn voor bijzondere restaurants.

Als creatieve reisondernemer kan je zulke specials natuurlijk ook bedenken en zelf samenstellen.

jan@lokhoff.nl

Author

1 Comment

  1. Jan, je veronderstelt dat de consument niet dom is en een klant van het luxe warenhuis al helemaal niet. Jij vindt een gemiddelde Bijenkorfklant dus superieur aan een doorsnee consument. Leuke thesis. Ik durf het omgekeerde te beweren; Bijenkorfklanten zijn dommer. Die betalen voor hetzelfde product liever meer. Mag. Maar is niet per definitie slimmer dan gemiddeld. Integendeel zou ik zeggen.

    On topic: En er zijn ongetwijfeld veel consumenten die alle prijzen vergelijken, maar ook velen die dat niet doen. Daarvoor is de aanbieding van NH/Bijenkorf dus best leuk., En ook precies getarget op de juiste doelgroep; de nèt iets minder slimme consument. Idd, de Bijenkorfklant 😉

Write A Comment