Iedereen is het met me eens: de reisadviezen moeten op de schop. De beste manier? Alleen nog maar rood en groen. In deze blog riep ik al op om ‘stout’ oranje reisadviezen van Buitenlandse Zaken te negeren en reizen gewoon uit te voeren. Lange tijd waren gezaghebbende spelers in de branche daartegen, TUI, Sunweb en ook de ANVR voorop. Van de grote clubs was alleen Corendon rebels, maar dat was al vanaf het begin van de pandemie. Zelfs premier Rutte greep in.

Nu is oranje geen issue meer. Ook TUI en Sunweb slijten hun vakanties met enthousiasme naar gele landen en de ANVR heeft zich openlijk uitgesproken om gele reisadviezen te negeren. Inmiddels is het ministerie ook ‘om’ en lijkt er snel een einde te komen aan het fatale Blok-beleid om alle verre landen over één gele kam te scheren.

Toen Europa nog oranje gekleurd op slot zat, vlogen de meeste luchtvaartmaatschappijen gewoon door. Ook Transavia en KLM. Dat kon vanwege ‘noodzakelijke vluchten’. Baas Marcel de Nooijer van Transavia betrapte ik op een merkwaardige definitie van ‘noodzakelijk’: ‘Veel klanten moesten vliegen vanwege familiebezoek en er waren mensen met huizen in het buitenland’. Dat is natuurlijk een lachertje, maar ministeries of RIVM-achtig instituten stoorden zich daaraan. De reisbranche paste, maar klanten speelden gewoon verder…

De vrees dat reizen besmettingsgolven veroorzaken is ongegrond. Onderzoek heeft dat inmiddels aangetoond. Daaruit blijkt trouwens dat de overheid dat risico onterecht heeft meegewogen om landen negatief te kleuren.

Intussen gaan er steeds meer landen open. Amerika volgende maand alweer en dat zal voor heel veel touroperators het startschot zijn om uit de financiële crisis te komen. Gelukkig maar.

Wat mij betreft worden reisadviezen dus grotendeels afgeschaft. Alle landen groen, behalve als er ergens levensgevaarlijke toestanden zijn, zoals een oorlog, natuurramp of een onbeheersbare besmettingssituatie. Ongeveer procedures dus á la het Calamiteiten Fonds.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel onder vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

1 Comment

  1. Ik ben voor elk overleg en oplossing maar wat te doen als Marokko binnen 24 uur geen vluchten meer toelaat voor de touroperator een dik probleem maar nog een groter prbleem voor de reisagent/zra die zelf voor de klant de reis heeft samengesteld. Wat te doen met de consument die zelf zijn reis heeft samengesteld? Zou een overleg nu met de ANVR en consumentenbond een oplossing kunnen geven voor zomer 2022 of gaan we wachten tot de ACM op de stoep staat.

Write A Comment