Het is tranen rekkend hoe Barbados alle toeristische PR- en marketingbureaus schoffeert met de vraag om ‘even’ binnen twee weken een offerte uit te brengen met een plan hoe zij denken het eiland hier op de vakantiekaart te zetten nu KLM al een tijdje rechtstreeks ernaartoe vliegt.

Er wordt in de vakpers geadverteerd  met de open uitnodiging. Lees die even en je begrijpt waarom ik me druk maak. Wie wil pitchen moet volledig met de billen bloot en een doorwrochte situatie schetsen van de markt en de potentials voor Barbados, dat voornamelijk door Britse toeristen bezocht wordt.

We praten niet over een A4tje. Barbados eist een schat aan informatie en ideeën zonder vermelding daar vertrouwelijk mee om te gaan. Ook wordt het totale NL-budget niet aangegeven (hoe kan je dan plannen maken?), evenmin wordt de beloning voor het bureau genoemd.

Ik hoop dat elke toeristisch PR-bureau in Nederland wel inziet dat deze tender-uitschrijving van Barbados typisch een voorbeeld is van een opdrachtgever die bij zijn bureau wil blijven waarmee al gewerkt wordt, terwijl (Europese) regels voorschrijven om bij verlenging van het contract of een nieuwe overeenkomst niet 1-op-1 te selecteren maar te tenderen bij tenminste drie partijen. Ze kunnen zich de moeite besparen.
Ik schreef daar al eerder een blog over.   

Barbados wordt nu vertegenwoordigd door Lieb Management in München, in de Nederlandse vestiging vertegenwoordigd door Nicole Conrad, die kan bogen op ruime (toeristische) ervaring.

‘Bespottelijk’ is wel het meest gehoorde woord over de uitgeschreven tender in kringen van PR-bureaus. Een terechte typering.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.



Author

4 Comments

  1. Hans Tattersall Antwoorden

    Ach ja, leer apen klimmen zou ik zeggen.
    Straks met dank aan alle PR bureaus gaan ze waarschijnlijk zelf aan de slag.
    Ik zou zeggen copy paste een marketing plan voor een ander Caribisch eiland en doe ze de groeten .

  2. Hoi Jan,

    Het budget staat er wel. Een retainer van €3000 per maand. Of dat is veel of weinig is laat ik aan de lezers over.

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Dank voor je reactie, Patrick. Met ‘budget’ bedoel ik niet de maandvergoeding aan het bureau, maar het bedrag dat jaarlijks beschikbaar is voor de campagne(s).

Write A Comment