Je zal nu maar een toeristische opleiding volgen. Vrijwel geen stageplakken meer en vacatures onvindbaar. Wat is als toerisme student nog je toekomstperspectief? Als vakanties en zakenreizen weer volop mogen en er weer banen vrij komen moet je concurreren met duizenden concurrenten voor de job met als herintreders jarenlange ervaring. Je kunt je daarbij afvragen hoe lang het herstel moet duren voor de bezuinigingen op personeelskosten worden teruggedraaid, als dat al (volledig) gaat gebeuren.

Volgens het arbeidskenniscentrum Reiswerk van ANVR en vakbonden heeft een op de vijf werknemers in de reisbranche sinds de uitbraak van de coronapandemie een half jaar geleden zijn of haar baan verloren. De vooruitzichten kleuren nog zwarter. Volgend voorjaar zal volgens Reiswerk zeker 45 procent van de nu nog werkende reisprofessionals in de branche ook werkeloos zijn. Er voltrekt zich een ramp en de vakbonden luiden terecht de noodklok.

CNV, FNV en de Unie krijgen stuk voor stuk wekelijks te maken met reorganisaties en faillissementen, waardoor veel mensen op straat komen te staan. Grote zorg voor de bonden daarbij is het verlies van jarenlang opgebouwde kennis en het toekomstperspectief voor studenten.

Geen vacatures

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er nagenoeg geen vacatures meer in de reisbranche. Het aantal beschikbare banen is, vergeleken met het begin van 2020, met maar liefs 97 procent gedaald. Dit heeft acute gevolgen voor studenten van verschillende MBO- en HBO-opleidingen voor Toerisme.

Reiswerk signaleert grote onzekerheden: ‘Studenten in hun afstudeerjaar zitten in zak en as. Zij vragen zich oprecht af: Kan ik straks wel een baan vinden? Moet ik een andere opleiding gaan doen? En wat komt er nu terecht van al mijn dromen?’, aldus een verontruste manager Esther Gathier.

ZRA’s

Niet alleen het personeel is de pineut. Ook de solo als ZZP opererende zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s) zitten zonder werk en velen moeten zichzelf ‘ontslaan’. De coronastraten en meldingscentra van de GGD hebben er vele tientallen soelaas geboden om een boterham te verdienen. Ik hoor dat The Travel Club alleen al ruim 100 franchisenemers verloren heeft. Niet voor niets komt zij binnenkort met een soort vangnet om hen met al hun kennis en ervaring bij de reiswereld en de organisatie betrokken te houden in afwachting van betere tijden.

Dat is een prima idee. Dus stel ik mij de vraag: ‘Ligt daar eigenlijk niet een branche brede taak voor Reiswerk?’

jan@lokhoff.nl

Author

5 Comments

  1. Waarom moet iedereen toch per se in de reisbranche blijven werken Jan? Al die meiden die normaal de hele dag achter de balie zitten, kunnen toch ook prima eten rondbrengen in een ziekenhuis of nog beter; billen wassen?
    Of is dat te min?
    Ze staan te springen in de zorg om handjes. En in de reisbranche wil men sectorspecifieke steun. Er is geen gebrek aan werk, er is een gebrek aan werk dat de meiden per se willen blijven doen. Tsja, moet je dat dan gaan steunen als overheid?
    Daarnaast; is het erg als er van de tientallen Thailand-operators er 10 of 15 omvallen? Volgens mij niet. Is alleen maar gezond lijkt me.

  2. Hee Jan, dank voor je compliment voor ons nieuwe initiatief “Show you the world” voor mensen die op dit moment hun baan verliezen in de reisbranche. Toch wil ik je ook graag even een tip geven, die je mij ook ooit gaf. In de journalistiek is hoor en wederhoor van groot belang. Dus alvorens je iets publiceert op basis van “ik heb horen zeggen dat ‘ pas dit dan even toe 🙂 Ik lees nu regelmatig zaken die niet kloppen. Het klopt dat ZRA’s momenteel hard getroffen worden naast vele anderen in de branche. Ze zetten hun ZRA schap dus even on hold (en dat komt niet in de richting van 100) maar tegelijkertijd zijn er ook vele nieuwe starters die dit moment juist aanpakken om zich rustig voor te bereiden voor als de klant straks weer op reis kan gaan. Groeten Martine

    • Hi Martine, Anders dan in onze samenwerkingstijd bij Reisrevue en TravMagazine zit ik nu niet meer op de stoel van een (nieuws)verslaggever. Ik schrijf 3 per week op mijn site een column, een blog. Als bronnen door mij beoordeeld (kunnen) worden als 100% betrouwbaar en niet sensatiebelust, dan is het voor mij genoeg. In dit geval hebben mijn bronnen het (aantal) letterlijk uit de mond van jouw CEO Jeannie Vincent gehoord. Voor mij geen twijfel dus. Over jullie prima initiatief ‘Show you the world’ schreef ik zojuist naar Jeannie dat veel baanverliezers liever een neutrale en geen commerciële initiator zoeken voor zo’n social club. Een die ook kan zorgen dat ze kunnen blijven deelnemen aan e-learning en webinars, waar bijvoorbeeld een ANVR-nummer nodig is. Groet, Jan

  3. ‘Ik hoor dat’ En vervolgens wordt het klakkeloos opgeschreven. Feiten worden door deze blogger niet gecheckt helaas.

  4. Beste Joost, ik verdien al enig tijd wat bij als bemonsteraar in de teststraat en veel van mijn collega’s zijn inmiddels werkzaam bij de GGD. Alle ondernemers van The Travel Club zijn echt ondernemend, anders word je geen ZRA.
    Ik heb vanaf maart keihard gewerkt en nu nog steeds om al mijn boekingen, welke voor Corona tijd zijn gemaakt, om te boeken, te annuleren of hier vouchers voor uit te geven. Dit vaak met onbegrip van mijn klanten want de wisselende kleurcodes en mediavervuiling omtrent de uitgifte van vouchers helpt niet echt.
    Ik heb 3 maanden TOZO ontvangen en daarna niets meer, terwijl er hard gewerkt is en de kosten nog steeds doorlopen. Ook ik heb een hypotheek te betalen en kinderen die studeren. Ik voel mij niet te min voor welk soort werk dan ook en zou ook prima billen willen wassen in het Verpleeghuis. Helaas heb je daar zorg-gerelateerde diploma’s voor nodig waar ik niet over beschik, zelfs voor billen wassen of eten rondbrengen…. Ik zou graag een betaald omscholingstraject willen volgen, ook zeker in de zorg want ik moet nog maar afwachten wanneer mijn bedrijf weer operationeel is met alle risico’s van dien. Ik voel mij echt nergens te goed voor en hou van aanpakken, net als veel collega’s van mij. Maar dan is enige sectorspecifieke steun zeker nodig en op z’n plaats!
    Take Care, groetjes Erna Vermeer The Travel Club

Write A Comment