Kortgeleden liep ik in het centrum van Almere een winkel van de ANWB binnen. Gewoon nieuwsgierig en om even te kijken hoe ANWB Reizen zich daarin zou manifesteren. Mijn bezoek werd een deceptie.

Ik schrok vanaf de drempel. Wat een chaos. Ik dacht een uitdragerij of een kringloopwinkel te zijn binnengestapt. Je kon in de grote winkel amper lopen, want die was compleet volgestouwd met kledingrekken, koffers, boeken, tassen en – moet gezegd – het was er ook behoorlijk druk. Maar op het oog bleken dat vooral wandelaars en ‘Scandinavië klanten’ te zijn, zeg maar het type bio-sportieveling of vierdaagse loper, dat gruwt van een all-inclusive in Turkije of Egypte, maar vooral ook op vakantie actief wil zijn en dicht bij de aarde blijven. Een Silverjet vakantie, FOX-reis naar Azië of luxe cruise zag ik ze al helemaal niet boeken.

Niks mis mee, overigens. De ANWB heeft bijna vijf miljoen leden. Een mooie vijver om in te vissen. Zo denkt de baas van de reizenafdeling in de club, Marjon Kaper, er ook over. Ze hielt proeven met Travel Club-ZRA’s in haar winkels in Alkmaar en Utrecht, maar stoomt nu op naar een herintrede van ‘reisbureaus’ in de ruim tachtig winkels.

Ik voorspel een mislukking. De winkels zijn daar niet geschikt voor. Vakantieklanten willen niet door een ‘kringloop’ achtige chaos naar een balie moeten zoeken, waar vooral wandelschoenkopers verleid worden om hun loopreis te boeken. Zeker niet als dat een niet-alledaags bezette ‘balie’ blijkt te zijn ergens achterin of boven de winkel.

In het verleden heeft de ANWB jarenlang ervaring gehad met eigen reisbureaus als shop in de shops. Dat was nog in de tijd dat de winkels een bijzonder luxe uitstraling hadden op veelal A-locaties. De toeristenclub kampte toen al met het probleem, dat vooral wandelklanten kwamen boeken. Ze werden een duur blok aan het been. Destijds hakte de spraakmakende directeur Paul Nouwen de knoop door en sloot de verkoopbalies.

Met het imago van de huidige ‘uitdragerijen’ lijkt dat alleen maar erger uit te pakken en daar wordt niemand blij van. De onder ANWB Reizen nu naamloze merken van de toeristenbond al helemaal niet.

Jan.lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

2 Comments

  1. Ik ben ook niet blij met ANWB ondanks de vele mooie reizen die wij voor hun mogen verkopen. De commissie is slecht en bij de vele reclame uitingen die zij maken wordt nooit verwezen naar het reisbureau of zelfstandige reisadviseur.

  2. Konstanze mulstegen Antwoorden

    Ik zet daar ook mijn vraagtekens bij. Jarenlang Alkmaar en Utrecht, via TTC, gewerkt en de omzetten werden steeds minder. Rommelig is het juiste woord en de winkel zag het boeken van reizen nooit als een belangrijk product. De winkels zelf hadden steeds minder aanvullende producten en de verkoop lag meestal op samengestelde reizen omdat de consument altijd net iets anders wilde. Ik zet ook mijn vraagtekens bij het personeel wat de reizen verkoopt; net zo opgeleidt als wij? Geen idee… De kosten zullen voor de baten uit komen. Jammer, dat wij hierin niet meer worden betrokken, al zou ik er nu niet willen zitten.

Write A Comment