In het tempo waarmee nu de ANWB de Travel Club inhuurt voor reisverkoop, kan dat voor al haar winkels nog wel even duren. Als eerste ging in november 2017 de shop aan de Noordermarkt in Alkmaar van start, pas een half jaar later volgde vorige week de tweede, aan het Neude in Utrecht. De bijna 4,5 miljoen leden tellende autoclub telt 87 winkels in Nederland.

 

Uitzender

Voor de Travel Club is het vast een mooie deal, want je mag aannemen dat de ANWB diep in de buidel tast om de verkoop van de eigen reizen op deze wijze offline te professionaliseren. Feitelijk treedt de Travel Club op als een soort uitzendorganisatie die ervaren medewerkers detacheert, een activiteit waarmee het vroegere uitzendbureau InterSales in de jaren 90-tig goud verdiende.

 

Te duur

Met de tweede zra-winkel is wel duidelijk dat vooralsnog niet gekozen wordt om eigen mensen op te leiden of met dochters Pharos en Fox een soort shop-in-a-shop situatie te creëren. Ooit stopte de bond met reisbureaubalies in de winkels omdat die niet rendabel vielen te maken. Dat kwam vooral door de (extreem) hoge salarissen en riante extra’s van de toenmalige reisverkopers, die het dubbele verdienden van wat de cao in de reisbranche bood.

 

15 zra’s voor Neude

Om de winkel aan het Neude te bedienen, stelt Travel Club een poule van maar liefst 15 zra’s ter beschikking, die in een blauw shirt met ANWB-logo extra geschoold het vakantieaanbod verkopen van de eigen touroperators met als voornaamste titels Fox en Pharos. Uit reacties kan je opmaken dat zra’s het leuk vinden, ook al is de job in de winkel (7 dagen per week open) met vrijwel vaste merken heel wat anders dan als ‘vrije’ zra op alle fronten je gang kunnen gaan.

 

1.300?

Als de bond de reisverkoop in alle winkels voor ogen heeft, zal een andere uitzendformule gekozen moeten worden. Travel Club levert nu een poule van 15 zra’s voor Neude. Dat maal 87 keer komt uit op ruim 1.300 zra’s en dat is zelfs voor de grootste serviceorganisatie te veel.

 

Voorbeeld?

De ANWB-deal kan wel een voorbeeld zijn voor meer van dit soort ‘uitzendwerk’. Op plekken waar veel traffic is zou elke zra hetzelfde kunnen doen. Ik noem voor de vuist weg een paar voorbeelden: HEMA, supermarkt, Mediamarkt, McDonalds en een warenhuis. Dat hoeft niet per se op permanente basis, maar kan net zo goed alleen in weekenden of thematisch in piekperiodes. Over pop-up stores schreef ik al eerder, ook dat fenomeen biedt kansen aan zra’s in een tijd dat veel mensen de fysieke winkels weer weten te waarderen.

Author

Write A Comment