Gaan we ooit als avatar op vakantie? Als het aan Facebook-oprichter Mark Zuckerberg ligt wel. In zijn metaverse creëert hij een hele nieuwe wereld vol bestemmingen waar je virtuele alter ego probleemloos naar toe reist. Het staat nog in de kinderschoenen allemaal, maar de potentie van deze manier van ‘reizen’ en allerlei andere leuke dingen doen – van een concertbezoek tot een potje kaarten met vrienden – is zelfs voor een digibeet duidelijk.

Zuckerberg gebruikt Meta al als nieuwe naam van zijn concern en hij gaat miljarden dollars besteden aan de ontwikkeling ervan. De combinatie van augmented reality en echte (live) beelden is opzienbarend. Ik geloof in die ontwikkeling en vraag me ernstig af of die niet een bedreiging voor de reisindustrie gaat worden?

Nieuwsgierig geworden? In de uitzending van Jinek op 29 oktober krijg je heldere uitleg en zie je mooie beelden van de metaverse-start en de bedoelingen van Facebook. Voor het internationale bedrijfsleven opent de techniek trouwens ook nieuwe virtuele vergaderdeuren.

Ik schreef al eerder over mijn ‘belevingen’ in Afrika via filmpjes op YouTube. Tijdens al mijn live safari’s heb ik zelden meegemaakt van wat ik met één click daarop voorgeschoteld krijg. Alleen de reuk ontbreekt, maar wat amateur- en professionele camera’s je aan avontuur op je scherm brengen, is ongelooflijk. Het is voor mij adembenemend om naar kijken. Altijd frontloge op de eerste rij voel ik de spanning en vergeet soms dat het niet voor het echie is.

Ik zie mezelf wel als een holografische avatar naast de ranger in een jeep zitten. Lopend in zijn voetsporen door de bush is misschien nog wel spannender. De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen, maar hij gaat razendsnel.

Als reisondernemer zou ik er toch mee bezig willen zijn. Misschien (nog) niet als vakantievervanger, maar wel als teaser, zoals eind vorige eeuw videobanden aan klanten werden meegegeven. Ik mag ook de diashows niet ongenoemd laten. Hoeveel avonden heeft de reiswereld er niet gegeven vroeger? De VR-bril om metaverse binnen te stappen is ook al niet nieuw. Reisagent Kees Kooijmans verzorgde pre-corona in zijn reisbureau als pionier op dit gebied al ‘VR-kijkdagen’.

Ik kan me ook voorstellen dat wereldspelers als bijvoorbeeld TUI Travel Plc en BCD Travel dit soort ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden om te kijken of ze moeten inhaken. Philips maakt ook geen lampen en TV’s meer en Wereldvoetbalbond FIFA wist 10 jaar geleden ook niet dat ze zoveel geld zou verdienen met haar voetbalgames…

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

Write A Comment