Hoe komt een reisretailer bij dynamic packaging af van de risico’s van een touroperator? Die vraag is momenteel hot.

Corona heeft pijnlijk blootgelegd hoe kwetsbaar reisagenten en ZRA’s met eigen, samengestelde reizen zijn. De vraag is hoe mijden zij in dat geval de status van reisorganisator met alle verplichtingen van dien? Tot op Europees niveau toe wil men verandering van die wet- en regelgeving, maar als het al zover komt gaat dat nog jaren duren. Ambtelijk molens, zeker die in Brussel, draaien nu eenmaal langzaam.

Reisretailers zoeken naar oplossingen om ondraaglijke risico’s uit de weg te gaan als ze voor hun klanten packagen. Dat is belangrijk, want zulke producties bieden de kans op marge-vergroting. Van 5 tot 7 procent commissie bij pakketverkoop kunnen ze niet leven. Bovendien wil men al te grote afhankelijkheid van touroperators vermijden, zeker die van TUI en Corendon. In de toekomst gezien is de hoogte van de commissie bovendien een onzekere factor, er speelt soms een selectieve stop sales en alle (grote) touroperators switchen steeds meer naar vergroting van hun directe verkoop om de eigen marges te verhogen. Dat kan je ze niet kwalijk nemen, maar de retailer moet er voor waken niet de dupe te worden. Er moet qua mainstream product wel wat te verkopen blijven, ook als ze bij het verlies van grote ‘pakketspelers’ gedwongen worden het zelf te doen.

Dus wordt er naarstig gezocht naar alternatieven. Airtrade wil op dat vlak een rol vervullen en presenteert momenteel bij grote retailpartijen een nieuw product om zelf hun reizen samen te stellen en hun eigen marge te vergroten met een extra percentage en desgewenst nog een vast bedrag. In de introductiefase bedraagt de commissie 10 procent, 3 meer dan normaal. Airtrade treedt op als verantwoordelijke (pakket)touroperator.

Het Haarlemse technologiebedrijf, dat al jaren hetzelfde kunstje doet voor KLM (Package Deals) en sinds kort ook voor Transavia Holidays, zoekt naarstig nieuwe klanten. Gepraat wordt met DTA, The Travel Club, Personal Touch Travel en andere retailers. Extra voordeel is dat Airtrade vliegtarieven hanteert volgens de nieuwe NDC-tarifering, die een veelvoud aanbiedt in vergelijking met een GDS als Amadeus. Deze zijn ook lager dan de bekende touroperatortarieven. Een GDS-toeslag is niet van toepassing.

Voordeel van werken met Airtrade als b2b aanbieder is dat als na de introductieperiode de commissie zakt naar 7 procent, haar klanten dat percentage zelf kunnen verhogen zonder dat er scheve (prijs)verhoudingen ontstaan op de markt.

CEO Jeroen Martron van Airtrade kondigde zijn nieuwe activiteit afgelopen vrijdag aan in de wekelijkse Clubhouse Roomsessie ‘Reisbranche Nieuws’ van Petra Hermans, Kees Bikker en ondergetekende. Airtrade gaat samenwerken met een touroperator. Martron wilde nog niet zeggen welke dat is. Het zou me niet verbazen als die in Ridderkerk is gevestigd.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag! Maar wel met vermelding van volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.








Author

2 Comments

  1. Pakketten met 7 procent commissie is eigenlijk gewoon een netto aanbod neerleggen bij de reisbureaus. Er is natuurlijk niemand die voor zo’n commissie gaat verkopen. Waarom niet gelijk het aanbod netto aanbieden?

  2. Hubert van Velden Antwoorden

    Hi Jan,

    Leuk dat je refereert naar Amadeus! Voor de volledigheid, GDS (Edifact) is slechts een onderdeel van ons platform. Naast GDS kun je dus ook gewoon de NDC content van Airlines zoeken, vergelijken en boeken.

    Groet en fijne avond!
    Hubert

Write A Comment