Touroperators en reisagenten houden rekening met een enorme hoop vervelend onbetaald extra werk. Omdat Schiphol visieloos niet bij machte is de zomerdrukte te verwerken. Daardoor valt de eerste weer echte vakantiezomer na corona in het water. Meer dan een half miljoen reizigers en vakantiegangers zijn de komende zomermaanden de dupe. Voor de meesten zal hun touroperator, ZRA of reisbureau een vervangende (zaken)reis of vakantie moeten regelen omdat hun geboekte vlucht eruit is gegooid.

Vooral de pakkettouroperators moeten aan de bak en staan voor een schier onmogelijke taak, want een pakketreis op basis van die ene vlucht per week is feitelijk onvervangbaar. Naar een week later of eerder? De klant ziet je aankomen… De professionele lezers van mijn blog hoef ik dat niet uit te leggen, die zien meteen alle beren op de weg, hier en op de bestemming. Het wordt een vreselijke zomer.

De troep die Schiphol ervan heeft gemaakt, wordt dus doodleuk op het bordje van de reisorganisaties geflikkerd met het effect dat zelfs de ANVR het niet meer pikt en bij monde van voorzitter Frank Oostdam in de media laat weten dat aan juridische stappen richting de luchthaven gewerkt wordt om de verwachte miljoenen aan schade te claimen.

Het is goed dat de ANVR dat namens haar leden gaat doen, al vraag ik me af of niet tenminste moet worden samengewerkt met de VvKR, de brancheorganisatie van de kleinschalige ondernemers.

Sowieso zou het jammer en misschien zelfs wel contraproductief zijn als verschillende partijen naar de rechter stappen om bij Schiphol de schade te verhalen. Als eerste verkondigde de Consumentenbond vorige week al de rechter in te schakelen, KLM is er mee bezig, terwijl ook Barin en de claimbureaus zich roeren. Mijn advies: bundel de krachten.

Op een juridisch claimgevecht zit natuurlijk niemand te wachten.

jan@lokhoff.nl

Author

2 Comments

  1. Hallo Jan, zoals altijd hartelijk bedankt voor je geweldige blogs.

    Vraagje: stel dat Schiphol nou gewoon het uurtarief verdubbelt voor overwerk en de mensen bij de controle eens even lekker laat bijverdienen. Zou dat niet een makkelijker oplossing zijn voor iedereen? Als iemand 20 uur overwerkt, verdient ie dan het dubbele. Twee maandjes doorbuffelen en er staat een mooi bedrag extra op de spaarrekening. Ik vermoed dat dat ook een stuk goedkoper is dan de miljoenenprocessen die er nu aan zitten te komen.
    Samen met het overhevelen van mensen van vluchten op treinen naar Londen, Parijs, Dusseldorf en Frankfurt zouden we zo al een heel eind moeten komen.

    Benschop mag me bellen als ie wat extra rampen management kan gebruiken.

    groetjes,

    Rob de Laet
    ex Shoestring en Koning Aap.

  2. Voordat corona ons overviel begin 2020 was het altijd leuk om op verjaardagen en partijen te zeggen dat je “n baan had op Schiphol”.
    Iedereen dacht toen dat je n goede baan had met n goed salaris.
    Het was not done om je naar je werkelijke salaris te vragen.

    Nu weet heel Nederland wat je op Schiphol verdient als vliegtuig-vuller, bagagebakjes-recht-zetter of schoonmaker.

    En dat lage salaris heeft miljoenen mensen verrast tot aan ongeloof toe.

    Zwetsen met “n baan op Schiphol” maakt nu geen indruk meer.

    Dus zal Schiphol en aanverwante bedrijven moeten overgaan op betere salarissen omdat ze nu moeten concurreren met andere “gewone” banen.

    De meerwaarde en magie van werken op Schiphol is nu verdwenen.

    Het zal voor Schiphol n heel karwei worden om voldoende personeel te vinden die midden in de polder willen komen werken.
    Ik heb er mijn twijfels over.

Write A Comment