De storm is gaan liggen. De oprichting van de Dutch Travel Retail United (DTRU) ontketende veel reacties. Vanuit de reisretail lof en instemming. De ANVR voelde zich aangevallen. Voorzitter/directeur Frank Oostdam liet snel weten niet blij te zijn met de aspiraties van de nieuwe club van reisbemiddelaars. Touroperator Harco Uden van ITG Companies wierp zich op als zelfbenoemd woordvoerder van touroperators en haalde op LinkedIn ongemeen fel uit. Met ongezouten kritiek betitelde hij de DTRU als uiterst ongewenst en zette in een adem de hele reisretail weg als overbodig voor branche en consument.

Venijnig citaat uit zijn post: ‘Het is wachten tot TUI hun product alleen via eigen winkels gaat verkopen. Op verre bestemmingen is helaas jullie meest loyale touroperator als eerste failliet gegaan. Ik begrijp dat een kat in het nauw rare sprongen maakt. Maar is het niet tijd dat deze oude leeuwen het territorium overdragen. Mijn advies schaar je achter de rest als ANVR lid en hoop dat de kracht van het geheel ook voor jullie nog een extra pakketje brengt. De consument gaat jullie niet missen en de branche kan als het er op aankomt best zonder jullie.’

Heel jammer dat een CEO van een gerespecteerd bedrijf zo ongenuanceerd en agressief om zich heen slaat. Nergens voor nodig en niet chique. De reisretail vormt nog steeds het kloppend hart van de sector in de frontlinie richting consument. Zij voelt zich de laatste tijd onvoldoende of helemaal niet betrokken bij belangrijke beslissingen. Neem alleen al het ANVR Reis Voucher waarover met de stakeholders in de retail geen enkel overleg is geweest. De leden van de DRTU zijn dat terecht zat. In diplomatieke bewoordingen heeft woordvoerder Erik van der Waard dat laten weten aan Frank Oostdam toen die de DRTU als ongewenst bestempelde op Facebook.

Let wel, de oprichters van de DTRU zijn niet de minsten: Dr-t Groep, Dutch Travel Alliance, Face2Face Travel, The Travel Company en TravelXL. Zij vertegenwoordigen 80% van de retail, draaien samen 1,5 miljard euro omzet en geven werk aan 3.000 reisprofessionals. Alleen al het feit dat de D-rt Groep meedoet, is een teken aan de wand, want tot voor kort (1 juli) zat haar ex-CEO Don Kaspers in het ANVR-bestuur. Kennelijk heeft Martine de Knoop (commercieel directeur The Travel Club) als nieuw ‘reisagentenbestuurslid’ van de ANVR ook geen invloed uitgeoefend om reisagenten, ZRA’s en OTA’s branche breed te betrekken bij cruciale maatregelen in coronatijd. Dat zal de reden wel zijn waarom de The Travel Club niet meedoet.

De ANVR staat voor een grote uitdaging. Tegen zijn opvattingen in zal Frank Oostdam met een creatieve oplossing de reisretail een prominentere rol moeten gunnen om ze binnen boord te houden. Dus geen gesprekken en overleg intern met derden meer over belangrijke maatregelen, die (ook) de retail aangaan zonder inspraak. Mijn advies: neem het signaal dat de oprichting van de DTRU afgeeft, uiterst serieus en negeer het niet.

Harco van Uden vergelijkt reisagenten met ‘oude leeuwen’ in het wild, die op oudere leeftijd uit hun territorium worden verstoten. Die metafoor gaat niet op want hij vergeet dat reisagenten nimmer in een positie verkeerden om te brullen. De macht in de branche berust vanaf het prille begin bij touroperators, vroeger ‘principalen’ genoemd. Ze mochten toekijken met de pet in de hand… Die tijd is definitief voorbij.

Ik heb niet het idee dat de DTRU een greep naar de macht doet, wel dat ze op basis van gelijkwaardigheid betrokken wil zijn bij wat er in de markt – lees ANVR – van ‘hogerhand’ besloten en bedisseld wordt. Zeg maar, het ‘nieuwe samen’. Tekenen bij het kruisje is niet meer van deze tijd.

jan@lokhoff.nl

Author

3 Comments

  1. Hans Tattersall Antwoorden

    Begrijp frustraties retail. Zij staan tussen 2 vuren.
    Een eensgezinde organisatie die alle belangen dient is altijd beter. De consument begrijpt er al snel niets meer van.
    En over kat in het nauw gesproken. Ja die mauwen hel hardst . Altijd oppassen wie, wie uiteindelijk nodig heeft…….

  2. Het slappe van dit verhaal is dat frustraties die gericht zijn tegen de branche in het openbaar op straat via social media media naar buiten moeten worden gebracht. Daar word je als branche alleen maar zwakker van. Hij zal zijn doel nooit bereiken.

  3. Adrie van Rooij Antwoorden

    Jan, ik ben het dit keer helemaal met je eens. Ook wel eens grappig. Toch?

Write A Comment