De actie van Harm, Jeroen, Terry, Iduna en Dorien om de regering ervan te overtuigen ook vanuit huis werkende reisondernemers zonder aparte toegangsdeur financieel te ondersteunen kent een doorbraakje. Die zogenaamde Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) gaat nu nog aan die ‘deurloze’ ZRA’s en kleinschalige reisondernemers voorbij. We praten over zo’n 1.500 bedrijven.

TVL is ook voor hen broodnodig om het hoofd boven water te houden. Vergis je niet in de bedragen. De subsidie kent een minimum van 1.500 euro per kwartaal en een max van maar liefst 5,5 ton.

De harde actie van het vijftal laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Ze hebben via een zogenaamde somatie de overheid een laatste waarschuwing gegeven om de TVL toe te kennen, anders volgt er een vordering via de rechter.

Dat heeft gewerkt. Er is op 12 juli een gesprek geweest met een jurist van de overheid en de programma-manager van de TVL. De actiegroep werd vergezeld door een eigen advocaat. Afgesproken is dat gesprek na de zomervakantie voort te zetten. De deur staat dus open.

Ik vind het ook leuk om te melden dat mijn blog met de oproep om dit initiatief financieel te steunen, heeft gewerkt. Er is een mooi aantal donaties naar de speciale rekening overgemaakt. Die zijn uiteraard in grote dank aanvaard. Hopelijk is het eerste behaalde succes aanleiding voor de ANVR ook een duit in het zakje te doen.

Voor de luchtvaart in EU-landen is het een spannende dag. De Europese Commissie maakt vandaag bekend hoe hoog de kerosinebelasting per 2023 gaat worden. Die extra inkomsten zijn nodig om de scherpe klimaatdoelstellingen te kunnen financieren.

Al bij al zal de vliegprijs voor Nederlanders daarmee dubbel getroffen worden. Ons land voerde begin dit jaar al een eigen tickettaks in van 7,45 euro per persoon. Die introductie raakte geheel ondergesneeuwd in de media vanwege de corona misère, er werd toen nauwelijks gevlogen… Intussen ligt er nu een serieus onderzoeksresultaat op tafel met als conclusie dat Nederland beter af is als Schiphol niet meer groeit. Per saldo levert die groei op lange termijn een miljardenverlies op. Vreemd. Verdachte bijkomstigheid is dat het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Aalsmeer.

Per einde deze maand stopt Pelikaan Travel met de partnerverkoop. ‘Met het faillissement van de D-rt Groep is helaas het fundament onder de verkoop van Pelikaan Travel via partners weggevallen. Dit laat een gat achter dat we naar verwachting op korte termijn niet kunnen opvullen’, schrijft de Brabantse touroperator aan haar agenten.

Is dit een teken aan de wand of gaat het nieuwe D-reizen van Prijsvrij de gaten weer vullen? Er wordt angstvallig uitgekeken naar het assortiment (Nederlandse) touroperators dat in de heropende winkels – bijna 50 op dit moment – en op de site verkocht gaat worden. Op de website vind ik nu alleen De Jong Intra en Sunair, naast de VTO Sunmix van Prijsvrij, Schauinsland Reisen, ITS en Jahn Reisen. Komen daar TUI en Corendon bij?

Tot slot: het gaat in ons land helemaal niet goed met de corona besmettingscijfers, de EU- inreisregels worden voor ons steeds ingewikkelder en sommige landen zijn alweer oranje en wij straks op rood. En dan gaat ook nog van alles mis met de ‘vakantietesten’. Komend weekend wordt het weer mooi, warm weer hier, ook dat nog.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Ja graag! Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

2 Comments

  1. Adrie van Rooij Antwoorden

    Je schrijft ‘Verdachte bijkomstigheid is dat het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Aalsmeer.’ Vele odnerzoken uit het verlden die pro-Schipholgroei waren werden ook door partijdigen uitgevoerd. Maar de uitkomsten waren gunstig voor de vliegbranche dus geen hond in reisbrancheland die daarom maalde. En nu in een keer wel? Dit riekt naar meten met twee maten en lijkt verre van objectief.

Write A Comment