Aan het kampvuur in Botswana sprak ik na een spannende wandelsafari een Amerikaanse neurochirurg die met zijn grote gezin ook op safari was in de vermaarde Okavango Delta. Vanuit het midden van het land was hij via New York met de KLM naar Schiphol gevlogen om vandaar blauw door te vliegen naar Johannesburg. Alleen het vliegen kostte hem en zijn vier kinderen al 27 uur…

Typisch voorbeeld van overstap passagiers waar de KLM veel geld mee verdient. De reden ook waarom Schiphol dankzij haar omvangrijke internationale netwerk zo groot is. Daarom ook is de KLM gebaat bij veel Europese vluchten naar Amsterdam met overstappers op haar verre bestemmingen. Dochter Transavia mag dan niet blij zijn met de concurrentie van budgetvliegers als easyJet, Vueling en Wizz, maar als feeders voor de KLM noodzakelijk. De kleine thuismarkt kan de verre vluchten nou eenmaal niet vullen.

Niet voor niets is Schiphol daarom zo populair bij airlines uit de Golfstaten zoals Emirates en Qatar Airways, die van hun thuisbasis net zo’n hub willen maken als Schiphol en daar op de klanten van de KLM azen. Turkish Airlines wil op die manier met haar nieuwe airport Istanbul Atatürk de grootste maatschappij van de wereld worden en Singapore Airlines boert al decennia uitzonderlijk goed door transfers.

De vraag is hoe de KLM na de noodzakelijke afslanking de transfermarkt in stand kan houden. De concurrentie ruikt dat er wat te halen is. Ook het uit de vaart nemen van grote toestellen (B747en A380) helpen niet. Kleinere toestellen als de Dreamliner en A350 en nieuwe versies van de Boeings 737 en 777 vliegen met hun sterke motoren non-stop steeds langere trajecten. Die hebben hubs vaak niet meer nodig.

Wie zich wil verdiepen in hoe KLM door de corona crisis en de eisen van de overheidssteun voor miljardenleningen aan een andere toekomst bouwt, raad ik aan dit artikel van Mark Duursma te lezen uit het NRC van afgelopen zaterdag. Het 1 oktober ingediende herstructureringsplan bij minister Hoekstra heet trouwens veelzeggend ‘van méér naar béter’.

Een sterke KLM met een groot netwerk is niet alleen belangrijk voor Schiphol, ook de reisbranche is daar zeer bij gebaat. Om die reden zou je kunnen zeggen dat een actie in de sfeer van ‘Boek Hollands’ passend zou zijn. Met ‘Hollands’ pak je meteen Transavia, Corendon en TUIfly mee. Of ben ik dan te chauvinistisch?

jan@lokhoff.nl

PS: Voor succes heeft de Reisvouchercadeaushop van Harco van Uden meer deelnemende reisorganisaties nodig.

Author

Write A Comment