Behalve de reisbranche heeft ook de boekhandel het uiterst moeilijk. Wel om andere redenen. Gereisd wordt er niet meer, gelezen nog wel, misschien door de lockdown wel meer dan ooit. Maar in beide sectoren zijn de winkels al geruime tijd gesloten. Alleen online is nog open voor sales. Wat reizen betreft levert dat nauwelijks wat op, in de boekhandel is het gouden business. Bol.com en Amazon profiteren, de bijna 500 gesloten boekwinkels om de hoek creperen.

Met man en macht proberen boekenshops het hoofd boven water te houden. Er zijn concurrerende initiatieven online tegen de positie van Bol.com en Amazon. Bookaroo en Libris zijn voorbeelden. Je bestelt online en het boek wordt door de lokale winkel opgestuurd, of het bestelde wordt door de buurtwinkel langs gebracht. Toch nog kassa. Veel uitgeverijen maken daar bij de lancering van nieuwe titels op sympathieke wijze (radio)reclame voor.

Zou zo’n beweging ook in de reisbranche kunnen? Dat bijvoorbeeld bekende spelers als TUI, Corendon, De Jong Intra en Silverjet – ik noem ze willekeurig – met hun aanbod voor vakanties na corona reclame maken met het advies de lokale reisretail te supporten door online te boeken bij D-reizen, TravelXL, The Travel Club en al die andere koepels met online aanbod. Ja, ik weet het, alle touroperators zijn al geruime tijd juist bezig on hun directe verkoop online te vergoten, maar corona breekt alle wetten.

Ik zie het echter niet zo snel gebeuren. Als ze het doen zou de Dutch Travel Alliance als de wiedeweerga een centrale boekingswebsite moeten bouwen, maar dat terzijde. Toch herinner ik me een voorbeeld dat TUI publiek zijn steun uitsprak voor het reisbureau om de hoek. In het begin van de coronatijd (juni 2020) zat woordvoerder Petra Kok van marktleider TUI aan tafel bij Beau. Er kon weer een beetje geboekt worden en zij vroeg plotsklaps het woord om de kijkers te vragen hun lokale reisbureau en ZRA te steunen en daar te gaan boeken, een gedenkwaardig moment.

Misschien is een tip op zijn plaats richting de Dutch Travel Retail United (DRTU) om een potje met geld te creëren om direct na de herstart van de reisbranche reclame te maken voor reiswinkels en ZRA’s. Als je kijkt naar het succes van de crowdfunding acties om getroffen winkeliers na de rellen en plundering te steunen, weet je dat je daarmee bij de consument sympathieke snaren raakt.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment