Wat doet Brexit straks met TravelBird?

Wat doet Brexit straks met TravelBird?

Onduidelijkheid op de site van TravelBird-nieuw. Een welgemeend advies voor snelle stappen.

3 december 2018 Jan Lokhoff

Je moet eigenlijk juridische geschoold zijn om goed te begrijpen wat het nieuwe TravelBird haar klanten voor zekerheden en onzekerheden biedt. Ik denk niet dat bezoekers van de website daar duidelijkheid over krijgen. Duik je op de site in de kleine lettertjes dan moet je het grotendeels doen met Engelstalige uitleg, die refereert naar Britse regels. Met de afkorting ‘ATOL’ wordt een pakket gedekt, boek je alleen een hotelletje dan is TravelBird/Secret volgens haar siteverklaring opeens niet meer dan een bemiddelende agent.

 

Google: ATOL = eiland

Ik kan me voorstellen dat een geïnteresseerde bijna-klant even naar Google switcht om naar ‘ATOL’ te zoeken, dat volgens de boekingssite voor garanties zorgdraagt. Google gaat echter niet verder dan verwijzingen naar die platte eilandjes in de Indische Oceaan. Daar blijft het ook bij als je ‘ATOL Britse SGR’ in de zoekbalk tikt. Dat schiet dus niet op.

 

Snelle actie

Het lijkt me de hoogste tijd dat TravelBird-nieuw een goed Pr-bureau inhuurt om de Nederlandse consument voor zich te winnen. Zeker in de precaire situatie van een recent faillissement zouden alle twijfels moeten worden weggenomen.

 

Gerust?

Komt nog bij dat er een Brexit aanstaande is. In welke vorm weten we nog niet, maar die zal zeker huiswerk opleveren voor gespecialiseerde juristen om de effecten te doorgronden van EU-richtlijnen op reisgebied in de verhouding tussen Groot-Brittannië en Europa na het verlaten van de Europese Unie. Ik zou daar als klant niet helemaal gerust over zijn. Ik draai twee woorden om: eigenlijk helemaal niet…

 

Snelle stappen!

Laat ik ook duidelijk zijn dat ik altijd grote bewondering heb gehad voor oprichter Symen Jansma en zijn team hoe zij uit het niets een fantastische touroperator creëerden. Niet voor niets trok TravelBird 7 miljoen klanten. Ik gun Secret Escapes het allerbeste met haar aankoop en mag aannemen dat het financiële management nu in goede handen is. Maar waarom niet snel naar SGR en ANVR gestapt om lid te worden om met die logo’s het vertrouwen terug te winnen?