Volgt TravelBird collega’s?

Volgt TravelBird collega’s?

De vraag: kiest internetseller TravelBird voor reisbureaus?

18 december 2017 Jan Lokhoff

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Directseller TravelBird begint een eigen reisbureau op het Amsterdamse kantoor. Klanten van verre reizen willen persoonlijk contact voordat ze boeken. Misschien kan ik beter schrijven ‘voordat ze durven boeken’. Is die move de opmaat naar (vreemde) retailverkoop?

 

Jaarcijfers

De in 2010 opgerichte touroperator zegt in 2018 haar eerste winst te gaan maken. Dat maakte de internetseller vorige week bekend bij de presentatie van de jaarcijfers 2016. In het tweede bericht vandaag een link naar het jaarverslag.

 

Geen winst

Het trendy reisbedrijf van Dennis Klompalberts en Symen Jansma (die eerder dit jaar stopte als CEO en het stokje overdroeg aan toen nog CFO Steven Klooster) bracht zijn nettoverlies met behulp van een ontslagronde terug naar 3 miljoen euro. In 2015 maakte TravelBird nog een verlies nog 14,5 miljoen. De omzet steeg van 23 naar 33 miljoen euro. Na een eerste fase als startup, een enorme internationale expansie, gevolgd door een periode van kostenbesparingen (dus ontslagen) naar een wat wordt genoemd ‘normaal niveau’, gaat het bedrijf naar eigen zeggen nu voor duurzame groei, schaalvergroting (toch weer) en winstgevendheid.

 

Reisbureaus?

TravelBird stopt met de verkoop van cruises (teveel negatieve reacties) en gaat meer aandacht besteden aan verre rondreizen, die goed lopen. In de praktijk willen boekers daarbij echter extra informatie. Ze bellen of komen spontaan langs. Ook bij deze internetseller voldoet de webinfo dus niet voor duurdere, ingewikkelde (verre) reizen. Op het Amsterdamse kantoor aan de Keizersgracht wordt daarom een reisbureau ingericht. Of dat de eerste stap is naar verkoop via reisbureaus en zra’s is niet gezegd, maar het zou zo maar kunnen.

 

Shop-in-shop?

Voorbeelden genoeg. Ik noem er een paar: Fox, Untamed en Riksja. Ik kan me ook voorstellen dat TravelBird met een selectie reisbureaus een shop-in-a-shop deal maakt, zoals De Jong Intra, Club Med en Tenzing haar voorgingen.