‘Vecht voor Bookingcondities’

‘Vecht voor Bookingcondities’

Marcello wil ook gratis kunnen annuleren.

23 maart 2018 Jan Lokhoff

Marcello Pacenti mailde mij. De ervaren managing director van Afrikaspecialist BMS-Travellers in Wilnis worstelt met het probleem dat hoteliers hem laten aanbetalen en daarna vooruitbetalen, zonder restitutie bij een annulering, terwijl OTA’s als booking.com het voor elkaar weten te krijgen dat tot soms een dag voor aankomst gratis mag worden geannuleerd of betaald. ‘Waarom Booking wel en BMS niet?’

 

Uit zijn mail

‘Wat mij verbaasd is hoe de hele reisindustrie stilzwijgend toekijkt hoe accommodatie partners wel mooie afspraken maken met OTA’s als booking.com en niet met kleine partijen.

De meeste specialisten, touroperators en reisbureaus moeten hun geboekte kamers meestal bij bevestiging tegelijk aanbetalen.

Ruim voor vertrek worden deze ook meestal volledig betaald.

Bij annulering voor vertrek is de klant zijn geld kwijt, maar wacht hier komt het, als men bij Booking kijkt dan staat er dat de klant tot 24 uur voor vertrek gratis mag annuleren (soms moet je daarvoor een iets duurdere prijs betalen). Dit is toch vreemd.

 

Het is mij echter regelmatig gelukt bij een geldige annulering om:

A      Of dezelfde boekingsvoorwaarde als Booking te krijgen voor de klant. (niet eenvoudig maar ik ga door het vuur voor onze gasten);

B      Of de accommodatie eigenaar zo ver gekregen dat zij de ‘Terms & conditions’ op o.a. Booking.com gelijktrekken met ons contract (level playing field).

Voor mij is het onbegrijpelijk dat de reisbranche accepteert dat de booking.coms van deze wereld de kaas van hun brood laten eten.’

 

Collega’s ook?

Mercello slaagt er bij annuleringen meestal wel in om dezelfde voorwaarden als de OTA’s van toepassing te laten zijn. ‘Ik weet dat we heel klein zijn en geen deuk in een pakje boter kunnen slaan, maar ik vecht ervoor.’ Hij vraagt zich af of collega’s dezelfde of andere ervaringen hebben en die willen uitwisselen. Is dat niet zo dan spoort hij hen aan om hetzelfde te doen en de grote OTA’s te ‘kopiëren’. ‘Ik ben in de branche nog nooit iemand tegengekomen die het ook doet.’

BMS-Travellers is in 1976 opgestart door A-Reizen in Mijdrecht. Deze destijds spraakmakende touroperator werd opgericht door Bernd Michel Schötz (vandaar BMS) als een submerk. A-Reizen was decennialang de absolute marktleider op het gebied van verre groepsreizen. In zijn nadagen werd het overgenomen door Oad en ging toen uiteindelijk ter ziele.

  • Reizen Konstanze Mulstegen

    Booking.com maakt keiharde afspraken met de hotelliers die geen kant meer uitkunnen en moeten accepteren wat Booking zegt. Aanbetalingen etc. stammen uit de tijd toen TO’snog prachtige prijsafspraken hadden met hoteliers. Tegenwoordig wordt dit steeds minder.