Van A naar B? Gelukkig verdwijnt de overstap!

Van A naar B? Gelukkig verdwijnt de overstap!

Halleluja, non-stop vliegt steeds verder weg. BlackBird neemt telefoon niet op.

2 november 2018 Jan Lokhoff

Hij kan mij niet lang genoeg duren. Een vlucht, bedoel ik. Niet dat ik het leuk vind om heel lang achterheen in een toestel te zitten, integendeel, maar omdat ik van A naar B – hoe ver ook – het liefst in één keer de afstand overbrug. Dus zonder tussenlanding om bij te tanken en al helemaal niet om over te stappen. Dat laatste mijd ik als de pest.

 

Halve wereld

Met de nieuwe generatie vliegtuigen van Boeing en Airbus kom ik tegenwoordig helemaal aan mijn trekken. Ze hebben een vliegbereik van bijna de halve wereld. Tegen de 20.000 km dus. Laat ik de langste nemen die zeer recent van start ging. Daarvoor moet je een ticket kopen bij Singapore Airlines en boarden in New York of Singapore. In de ultramoderne Airbus 350 overbrug je dan in één ruk 16.700 km en je zit op vlucht SQ22 maar liefst 18 uur en drie kwartier opgesloten. Gelukkig wel omgeven door veel comfort en een uitgebreid entertainment programma. En lekker eten.

 

In de nacht

Waarom ik dit liever doe dan een opdeling in twee vluchten? Mijn reden is simpel. Overstappen kost altijd een paar uur, het onderbreekt je vliegritme (slaap?) en je loopt altijd het risico dat je de tweede helft zonder bagage vliegt. Nog los van het moeten bijeenrapen van al je handbagage als je het toestel verlaat. Moet je midden in de nacht eens doen met twee kleine kinderen… Helemaal lastig vind ik het als je ook nog eens van vliegtuigtype verandert, vaak kleiner bovendien.

 

Kleinere kist

Aan mij zijn de geadverteerde voordelen en het gemak van code-sharing dan ook niet besteed. Vlieg je met een widebody toestel naar een ander continent en beland je voor het tweede (binnenlandse) traject vaak in een kleine kist. Leg mij het voordeel boven non-stop maar uit, ik zie het echt niet.

 

Record

SQ pakt het lange afstandsrecord trouwens af van Qatar Airways, die van Doha naar Auckland vliegt in 18 uur en 5 minuten, ook met een Airbus 350. De Dreamliner (Boeing 787) is evenals de 350 van Airbus een superzuinig toestel dat zulke afstanden kan overbruggen. De toestellen die nu op de tekentafel liggen, bijvoorbeeld de Boeing 797, richten zich ook allemaal op superlange afstanden. Halleluja.

 

BlackBird?

Ik lees op LinkedIn dat het nieuwe luxe hotellabel BlackBird van Symen Jansma ondanks het naderende faillissement van het door hem opgerichte TravelBird gewoon in de lucht is. Even kijken dus. Op de site geen mededeling over de problemen bij de ‘gastvrouw’ op de Keizersgracht. De site werkt echter voor geen meter, de telefoon wordt niet opgenomen, dus geboekt kan er niet op worden.

  • Harri Theirlynck

    Interessant. Veel meer non-stop en meer betaalbare luxe en voorrang (ik ben zelf al 2 jaar verrukt van Air New Zealand’s Premium Economy), dan komt het misschien nog goed met het vliegen.