Vakantiebeurs dag korter voor publiek?

Vakantiebeurs dag korter voor publiek?

Een consumenten dag ruilen voor een nieuwe ‘seminar dag’. Trein te duur.

6 april 2018 Jan Lokhoff

Nieuws over de Vakantiebeurs. Zeer waarschijnlijk wordt er volgend jaar een consumenten dag geschrapt om plaats te maken voor een bijzondere vakdag. De dinsdag (8 januari) wordt in de nieuwe opzet een ‘seminarvakdag’ en dan blijft de beurs dicht. Woensdag 9 januari wordt een vakdag zoals we die al jaren gewend zijn. Deze dag wordt een pure beursdag zonder bezoekers van de beursvloer wegzuigende seminars. Binnenkort wordt hierover de knoop doorgehakt.

 

Drukkere dagen

Het voordeel van deze veranderingen is de duidelijkheid richting de (internationale) branchebezoekers en de concentratie van de ruim 100.000 bezoekers op vier in plaats van vijf dagen. Daarmee creëer je efficiënt een drukker event.

 

Vak gewild

Ik weet uit eerdere onderzoeken onder buitenlandse standhouders – met name de landelijke en regionale verkeersbureaus – dat zij intensiever contact met professionele bezoekers zeer op prijs stellen. Bestemmingen willen in Utrecht ook graag aan tafel met inkopers en productmanagers, zoals op de ’s werelds grootste beurzen ITB en de WTM gebruikelijk is.

 

Trein te duur

Dat het spoor de concurrentie voor afstanden tot zo’n 500, 600 km gaat winnen van het vliegtuig lijkt me geen uitgemaakte zaak. Qua prijsniveau verliezen ze het namelijk grandioos van de luchtvaart. Vliegtickets worden tegen prijzen aangeboden tot ver onder dat van het treinkaartje, nog goedkoper dan op het overzicht van nos.nl.

 

Staanplaatsen?

Tegen een vliegticket van een tientje is niet te concurreren. En dan heb je nog het ambtelijke geneuzel waardoor je per Eurostar naar Londen in Brussel moet uitstappen voor controles. Kaartje: 40 euro per enkele reis. Het lijkt me raadzaam dat het spoor ook gaat stunten met lage tarieven. Waarom geen wagons met ‘staan-zitplaatsen’, zoals Easyjet en Ryanair ooit bedachten: staand zitten op een soort fietszadel. Dat is drie uur best uit te houden als je maar een tientje betaalt voor een kaartje en nog een beetje kunt rondlopen.

 

Naar New York ook

Er gaan geen treinen naar New York, maar tegenwoordig draagt de prijs op de route AMS-NYK bij aan het ‘kost geen fluit’ imago van de luchtvaart. Voor 295 euro een retourtje? Kan met WOW Air. Ander onderwerp: ik copy-de de link twee keer en de laatste keer gebruik ik en dan is de prijs inderdaad 295 euro. De eerste, luttele seconden daarvoor, was het tarief nog 285 euro. Slim of gluiperig van WOW?