TravelPortal reddingsboei voor Sambasso?

TravelPortal reddingsboei voor Sambasso?

BAS-gebruikers moeten Sambasso massaal gaan omarmen anders mislukt TravelPortal, de groeidiamant voor de toekomst. Sambasso blijft dan kwakkelen.

7 december 2016 Jan Lokhoff

De grote vraag is of start-up bulktouroperator TravelAssist het kwakkelende Sambasso gaat redden nu dit één jaar oude BAS-initiatief als lounging customer is gekozen? Het antwoord lijkt ‘ja’ te zijn op voorwaarde dat de 800 BAS-klanten massaal kiezen voor Sambasso, welke reisagenten en ZRA’s onafhankelijk wil maken van direct verkopende touroperators. In BAS gaat 1,3 miljard euro om.

 

TravelPortal

Virtuele touroperator TravelAssist gaat begin 2017 op het platform Sambasso draaien onder de naam TravelPortal en presenteert zich als volwaardig alternatief voor pakketleveranciers als TUI, Neckermann, Alltours en Corendon naar alle populaire bestemmingen rond de Middellandse Zee en op de Canarische Eilanden. Commissie 9%.

 

Alle reisbureaus

TravelAssist is een ambitieus project van investeerder Erwin Rooymans (ex Zoover/Weeronline), dat binnen 3 jaar door alle reisbureaus in ons land verkocht wil worden. BAS is met 800 klanten marktleider in Nederland. Alleen TUI-reisbureaus, TravelCounsellors en Kupers werken er niet mee. Dat maakt de keuze van TravelAssist begrijpelijk, zeker ook omdat de onafhankelijksdrive van Sambasso precies in haar straatje past. Zij wil B2B marktleider worden en dan vooral in het segment waarbij de reisretail steeds meer in de kou wordt gezet door de grote spelers.

 

Groeidiamant

Die ambitie is nu de grote uitdaging voor Sambasso. Ook een start-up maar niet omarmd door BAS-gebruikers, nog geen 20% doet mee. Nu zijn reisretailers niet de makkelijkste en kende Sambasso ondanks de ondernemerspassie van zus en broer Gerda en Erik Land dit jaar een struikelende start met een onsamenhangend aanbod en veel (technologische) vertragingen. Met TravelPortal lijkt de groeidiamant voor de BAS-ers binnen gehaald.

 

Ondergesneeuwd

Jammer dat de goed bezochte Sambassodag 6 december niet alle pijlen richtte op de doorbraak met TravelPortal als de locomotief om de sympathieke (en lucratieve) doelstelling te realiseren. Sambasso is met allerlei facility-initiatieven lekker bezig, maar het wachten was op een bulk-alternatief, zeker nu contact met een grote Duitse touroperator is afgebroken. De weliswaar sterke presentatie van TravelAssist directeur Else Schepers sneeuwde nu een beetje onder.

 

Volume

Ik schrijf dit omdat mij wel duidelijk werd dat TravelPortal volume moet gaan draaien anders gaat de stekker eruit. Eerste jaar 25-50.000 pax, liefst het dubbele. Daar heb je heel veel van de 800 Basgebruikers voor nodig, inclusief bij voorkeur de Dr-t Groep. Er is ook durf nodig, met de kat uit de boom kijken redden ze het niet.

 

Hobbels

TravelAssist kent volgens Else een lange termijn strategie. Hobbels moeten nog worden genomen. Nog meer airlines dan Eurowings, Ryanair, Easyjet, Transavia en Veuling. Met de KLM wordt gesproken. Partners van Toer Business hopen op ticketing via Airtrade en een ‘knop’ om de 9% commissie op te schroeven (zoals bij Euram) lijkt ook een pre.

 

Uitdaging

Gerda, Erik, Bert Wildeman en Theo Hoving wacht een grote uitdaging. Misschien de komende tijd maar alle kaarten op TravelPortal spelen met swingende presentaties en acquisities voor Sambasso. Lukt dat niet, dan gloort voor Sambasso een kwijnende bestaanstoekomst en missen heel veel retailers een grote kans.