Ticketmaffia (AI) jaagt prijs op

Ticketmaffia (AI) jaagt prijs op

Klik, en weer wordt mijn ticket virtueel duurder. Graaien robots in mijn wallet?

11 april 2018 Jan Lokhoff

Wie helpt me? Gisteren werd ik voor de zoveelste keer geconfronteerd met een website van een luchtvaartmaatschappij die al snel door had waar ik wanneer naar toe wilde en begon bij verder klikken de prijs van het ticket op te jagen. Of ik spoken zie, weet ik niet. Het was de KLM dit keer en de retourdatum bleek opeens 400 euro duurder. Bewijzen van ‘kwade’ opzet zijn er natuurlijk niet, maar mij overkomt het zo vaak dat het geen toeval kan zijn.

 

‘Vluchten kan niet meer’

Gisteren ging het om een retourtje Amsterdam-Bangkok met vertrek in december en retour in maart 2019. Zijn het eigenzinnige algoritmen in het KLM-computerbrein die een eigen businessmodel hanteren? Ben ik dus het slachtoffer van Artificial Intelligence en graaien de robots zo diep mogelijk in mijn wallet? Zeg het me, maar laat me nog liever weten hoe ik zulke prijsopdrijvingen vermijd? Ik staakte gisteren na de prijsverhoging onmiddellijk mijn boeking maar vrees voorlopig voor deze vlucht volop in de kijker te staan, want een paar minuten later mailde de KLM me al met de vraag of ik ‘nog steeds interesse heb in een reis naar Bangkok’? Moest meteen denken aan dat gevoelige liedje van Frans Halsema en Jenny Arean: ‘vluchten kan niet meer…’

 

Professionals ook?

Ik mag toch aannemen dat professionals met hun reserveringssystemen van deze kwalijke praktijken geen last hebben. Is mijn klacht hierover dan misschien juist een aansporing om tickets bij een reisagent of zra te kopen? Dan zou ik als de wiedeweerga de prijsverhogingen aantonen en er in elke reclame-uiting gebruik van maken. Het spijt me voor de OTA’s en luchtvaartmaatschappijen, maar dat is dan eigen schuld, dikke bult.

 

Touroperators

Nog zoiets. Er zijn hybride touroperators die hun aanbod op hun website tegen een hogere prijs aanbieden dan in hun papieren gids. Is dat dan de premie die je betaalt voor het gemak van internet boeken? Of heeft de consument geen idee en boekt zonder te letten op een paar tientjes verschil. Meerkosten?

 

Hou aanbieders in de gaten die ’vanaf-voor’ aanbiedingen doen. Ik weet van touroperators dat daar á la Mediamarkt wordt geprijsd. Eerst de prijs verhogen en dan een korting aanbieden, soms nog minder dan de oorspronkelijk opslag…

 

Terug naar die ticketmaffia. Hoe kom ik daarvan af?

  • Johannes Saarloos

    Inderdaad de Mediamarkt taktiek. Ik volgde de prijzen vanaf KLM voorafgaand aan die zogenaamde voordeelweken. Toen die er eenmaal waren bleek het niets goedkoper te zijn. Het is alleen wat extra publiciteit voor vanaf ticketprijzen die er voorafgaand aan de voordeelweken ook al waren.