Sfeermagazine of prijsgids?

Sfeermagazine of prijsgids?

Prijzen of sfeer, waar werk je het liefst mee?

28 februari 2018 Jan Lokhoff

Lijkt me wel een discussie waard: wat heeft een reisverkoper liever, een traditionele reisgids met plaatjes van de bestemming, omschrijvingen van acco’s en veel prijzen, of eentje als sfeermagazine, dat de mogelijke klant in vakantiestemming brengt? Daar is veel over te zeggen. Ik noem wat pro’s en contra’s.

 

Voorbereid

Vooropgesteld zij dat veel klanten thuis op internet op zoek gaan naar hun vakantie. Op het scherm passeren dan hotels, bungalows, bestemmingsomgeving de revue en uiteindelijk wordt er gepuzzeld wat de kosten zijn. Vervolgens kan er direct geboekt worden, maar steeds meer mensen kiezen ervoor naar een reisbureau te stappen of een zra in te schakelen. Je weet immers maar nooit en je wil graag een bevestiging dat je de juiste keuze hebt gemaakt…

 

Risico ‘magazine’?

Als men dat niet doet en de eerste stap is de gang naar een reisbureau, dan is het de professionaliteit van de verkoper die aan het roer staat. Of er wordt geboekt na (veel) informatie en sturing, of er gaan gidsen mee naar huis voor nader overleg. In die fase is het van groot belang dat de reisverkoper grip houdt op dat proces en de vervolgstappen. Voor alles moet voorkomen worden dat die klant de aanbevolen vakantie op internet opzoekt en boekt. Is er verschil in risico tussen een prijzengids en een sfeergids zonder? Ik denk van wel, want een ‘magazine’ dwingt de oriënterende klant naar het web om prijzen te zien en dan is de boekingsklik dichtbij…

 

Een band…

Bij vaste klanten zal het risico minder zijn. Die kun je meestal wel ‘vertrouwen’ dat ze niet vreemdgaan op internet. Daarvoor is persoonlijk contact, misschien wel een hechte band, van groot belang. Zra’s zullen makkelijker een relatie kunnen opbouwen dan een medewerker van een reisbureau. Dan heb je bovendien ook te maken met passanten die even een paar gidsen (of magazines) komen ophalen. Namen, telefoonnummers en emailadressen vragen is niet altijd simpel; veel binnen lopers zijn daar niet van gediend.

 

Opties als wapen

Hoe duurder of ingewikkelder de vakantie, hoe groter de behoefte er zal zijn voor professioneel advies. In het proces daarvan kan de reisverkoper alle registers opentrekken en een vertrouwensband creëren. Het regelen van opties is dan een belangrijk wapen om de klant aan je te binden. Gelukkig zijn dat meestal ook de reizen waaraan het meeste wordt verdiend, zeker als er dynamisch wordt samengesteld.

In dat licht zijn de sfeergidsen in het voordeel. Gaat het om pakketvakanties á la Vakantiediscounter dan kan je maar beter werken met de ouderwetse prijsgids met een optie als grootste wapen tegen de thuisboeking.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor websites van touroperators. Sfeer voert niet de boventoon op de sites van pakketaanbieders. Die vallen met de deur in huis: waarheen, hoe lang, met hoeveel, wanneer etc. luiden de vragen op het eerste scherm. Alle OTA’s opereren zo, behalve de producenten van verre (rond)reizen. Dan is het sfeer en experience via beeld en lyrische teksten wat de klok slaat.

  • Wil.J. Schipper

    Hebben we het nu over een reisgids of een reisgids? De foto dekt de lading niet, het verhaal gaat over de keus tussen een traditionele reisbrochure met of zonder prijzen/prijsbijlage of een alternatief sfeermagazine. De spraakverwarring bestaat al zolang als de reiswereld zelf. Overigens is het een interessante discussie reis- of sfeerbrochure. De keus valt of staat met een professionele invulling van de content op basis van je produkt. Overzichtelijk, duidelijk en concreet.