Secret Escapes oogt als kopie van TravelBird

Secret Escapes oogt als kopie van TravelBird

BlackBird neemt telefoon niet op, Secret Escapes lijkt erg op TravelBird. KLM-weetjes.

16 november 2018 Jan Lokhoff

Secretscapes.nl – ik keek er gisteren op – biedt op haar website een groot aantal scherp geprijsde vakanties aan, naar alle uithoeken in de wereld. De koper van TravelBird meldt uitdrukkelijk dat alle reizen zijn ingekocht door eigen mensen – niet door algoritmen en de prijs is vier keer gecheckt om de goedkoopste aanbieder te zijn. Ook veel tripjes naar Nederlandse hotels. Alles bij elkaar is het op de site net of je naar een kopie van het ‘oude’ TravelBird kijkt.

 

Weer SGR en ANVR?

Op de site wordt verteld dat de meeste reizen worden gedekt door de Britse variant van de SRG (Atol). Dat stelt Nederlandse bezoekers vast niet gerust. Ik ben dus heel benieuwd of de Britse onlinegigant met haar nieuwe merk TravelBird aanklopt bij de SGR en daarna bij de ANVR? Dat lijkt mij een slimme, zo niet noodzakelijke zet om het vertrouwen van de voormalige klanten – in 8 jaar totaal 7 miljoen – terug te winnen. Je mag immers aannemen dat niemand met het drama nog vers in het geheugen anders gaat boeken.

 

Stopt BlackBird?

Het lijkt me niet dat Secret Escapes staat te dringen om BlackBird, het nieuwe initiatief van Symen Jansma, onderdak te bieden. Eerder lijkt me dat een stopzetting onderdeel uitmaakte van de overnameonderhandelingen. De BlackBird-site is trouwens onveranderd ‘leeg’ en de telefoon wordt nog steeds ‘opgenomen’ door een Engelstalig antwoordapparaat.

 

KLM-mail

Cabinepersoneel bij de KLM is altijd tussen de 1.58 en 1.90 meter lang. Op de payroll staan er trouwens zo’n 8.700, vooral vrouwen (83%), die gevlogen worden door 2.920 piloten, waarvan er maar iets meer dan 100 vrouw zijn. Hoe ik dat weet? Ik vlieg eind van de maand met de KLM en dan krijg je tegenwoordig ruim tevoren een leuke mail met weetjes over je komende vlucht en de maatschappij.

 

Upsell

Piloten – soms wel 4 in de cockpit – eten onderweg nooit hetzelfde gerecht, zodat de boel niet plat komt te liggen door een voedselvergiftiging. Dat je in de KLM-mail wordt uitgenodigd om een stoel te kiezen, is een prima methode van service-upselling: wie zwicht niet voor een (iets) duurdere stoel bij de nooduitgang of in de comfortclass? Wie meer wil wordt op zijn wenken bediend: hotel, huurauto, excursie, een gids, allemaal bij te boeken, lekker gemaakt ook door de toeristische informatie over – in mijn geval – Bangkok en Thailand.

 

Ook aan boord

Trouwe KLM-klanten met gespaarde mijlen kunnen deze gebruiken om een upgrade te betalen, maar dat wordt dan vreemd genoeg weer niet in de mail genoemd, laat staan aanbevolen. Vlak voor vertrek kunnen ze dat aan de desk bij de gate proberen om hun tegoed te verzilveren voor een betere stoel. Soms gaat de service zover dat de purser bij duurdere vrije seats op zijn iPad checkt of er passagiers zijn met een mijlenvoorraad die groot genoeg is voor een upgrade, die dan wordt aangeboden.