Reisbranche heeft Blokker en V&D achter de rug

Reisbranche heeft Blokker en V&D achter de rug

Blokker heeft niets geleerd van reisbranche. Er zijn nu meer ZRA’s dan reisbureaus.

14 november 2018 Jan Lokhoff

Terwijl het CBS meldt dat online winkels dit jaar 10% voor lopen op 2017 gooit de familie Blokker de handdoek in de ring. Vorig jaar leed de huishoudketen bijna 350 miljoen euro verlies na een enorme sanering van de winkels en massaal ontslag van personeel. Nu wordt gehoopt op een koper met nieuwe ideeën, die de keten overeind kan houden.

 

Heftiger in reisbureauland

De redenen voor de val van het eeuwenoude familiebedrijf? Opmars van concurrerende online verkoop en daar niet op inspelen. Wat Blokker nu overkomt, trof de reiswereld ook. Dat begon een jaar of vijftien geleden. Honderden (fameuze) familiereisbureaus legden het loodje. Oké, niet van het kaliber Blokker, maar wel om dezelfde redenen. De onlineconcurrentie in reisbureauland was zelfs heftiger. Wat kaapten nieuwe grote e-commerce spelers niet aan omzet weg uit de winkels? Ik noem Vakantieveilingen, Vakantiediscounter, Weekendjeweg en toch ook TravelBird, dat tot haar val 7 miljoen klanten bediende.

 

Oad in rood geschreven

Het siert de reisbranche dat vanuit traditioneel ondernemerschap ook fantastische initiatieven werden ontplooid, ingespelend op onlineverkoop. De lijst is te lang om ze allemaal te noemen. Maar toch een paar voorbeelden: Cheaptickets, Sundio, TUI, Vliegtickets, World Ticket Center, Corendon, Suntips, Vakantiediscounter, Prijsvrij en Thomas Cook. Met in rood geschreven het faillissement van het zich te laat vernieuwende Oad, misschien wel vergelijkbaar met Blokker en V&D.

 

Nieuw fenomeen

In onze sector viel het deskundige, persoonlijke reisadvies weer in de smaak van het publiek dat zich meer en meer afkeerde van het kille, onoverzichtelijke internet, zeker als het om maatwerk en ingewikkelde (verre) vakanties gaat. Sterke samenwerkingsverbanden in reisbureauland slaagden erin de klant terug te winnen, de D-rt Groep saneerde er op los na aankoop van de Oad-winkels en VakantieXperts, franchiseformules groeiden als kool en een nieuw fenomeen stak de kop op: de zelfstandige reisadviseur (ZRA). Travel Counsellors – al een succes in de UK – ging hier als eerste van start in 2005, direct gevolgd door Personal Touch Travel. Er zouden er nog velen volgen met The Travel Club inmiddels als grootste serviceorganisatie.

 

Meer ZRA’s

Over groot gesproken: er zijn op dit moment onder de vleugels van de ANVR meer ZRA’s (1.100) dan stenen reisbureaus (900). Dat proces heeft zich in alle stilte voltrokken, maar toont duidelijk aan dat het persoonlijke advies populair is. Maar ja, dat krijg je in een winkel van Blokker ook…

 

Gesprekje aan de kassa

Nog even over dat bedrijf. Nadat ik dit gisteren schreef reed ik naar de benzinepomp om te tanken en bij het afrekenen speur ik in de schappen naar batterijen. Ik had zo’n platte ronde nodig voor m’n weegschaal. Ik laat de lege zien aan de kassière en toen ontstond het volgende gesprekje.

‘Nee, die hebben we niet. Moet je voor naar de Action.’

Ik (balorig): ‘Nou dan ga ik liever naar de Blokker.’

Meeluisterende klant: ‘Niet doen. De Action is veel goedkoper. Daar kost ie 1 euro, bij de Blokker 4.’

Kassière: ‘Ja dat klopt, de Action is in alles een stuk goedkoper dan de Blokker.’

Als heel Nederland er zo over denkt, misschien dus het hele probleem van Blokker in een notendop. Ik heb ze maar niet gevraagd wat ze van reisbureaus vinden…

 

PS. Ik rij vervolgens naar de Gamma, want die is vlakbij het pompstation. Vind daar de ronde batterijtjes van Duracel en betaal € 7,99 voor 2 stuks. Alleen per 2 te koop. Eentje kopen voor de Blokkerprijs ging niet. Volgende keer toch naar de Action.

  • Hans Lugten

    Goedkoop = duurkoop, want die van de Action is wel meer dan vier keer zo snel leeg …. moet je nieuwe halen, kost tijd en, nou ja, je begrijpt me wel. Toch maar naar de Toerkoop voor het betere advies 🙂

    • Jan Lokhoff

      Dag Hans, heb ik meer gehoord in de reacties. Kijk eens naar de foto boven de blog. Zie je die bouvier? Oef. Ik zou heel snel de winkel verlaten, desnoods zonder te betalen-;)