Mattijs weg, probleem weg?

Mattijs weg, probleem weg?

Als één man miljoenenschade veroorzaakt…

21 februari 2018 Jan Lokhoff

Transaviabaas Mattijs ten Brink geeft op de stakingsdag in ‘Nieuwsuur’ openlijk toe dat de vliegroosters voor zijn piloten een rotzooitje zijn. Zou hij daarom niet onmiddellijk moeten opstappen? Voor de pilotenvakbond zou dat het sein zijn om een slepend pijnpunt opgelost te krijgen. Dat lijkt bij het kleine, dus logistiek gezien overzichtelijke Transavia, een fluitje van een cent. Al zal het wel een paar centen kosten.

Schuld

Mattijs is trouwens ook nog eens aan te rekenen dat hij de staking niet heeft zien aankomen. ‘Dit had nooit mogen gebeuren’ zei de directeur op Tv en hij geeft zichzelf (ook) de schuld van de harde confrontatie. Zijn 600 piloten horen vaak maar een paar uur van tevoren hoe laat ze moeten vliegen en waar naartoe. Het is begrijpelijk dat ze dat zat zijn. Dat ik dit zo opschrijf betekent niet dat ik het met de staking eens ben. 12.000 Klanten duperen en je werkgever opzadelen met een miljoenenschade plus een slepende merk-beschadiging is een te zwaar middel. En als ze dan al staken, dan een uurtje om het sein af te geven dat het menens is. En doe zoiets dramatisch niet in de Krokusvakantie.

Trieste bedoening

Opvallend in ‘Nieuwsuur’ was dat gedupeerde passagiers best wel begrip hebben voor het gevecht van de piloten om hun sociale leven terug te krijgen. De oplossing ‘meer piloten’ en dus hogere ticketkosten nemen ze voor lief. ‘Tickets zijn nu veel te goedkoop’. Transavia telt miljoenen klanten en maakte vorig jaar voor het eerst sinds jaren weer winst, 81 miljoen euro. Die winst na lange tijd van verlies was trouwens het sein voor de keiharde opstelling van de vakbond. Ook dat heeft Mattijs kennelijk niet zien aankomen. Wat een trieste bedoening daar op Schiphol-Oost.

Vraag gemist

Mattijs ging in zijn antwoorden op vragen niet verder dan het voornemen om de situatie ‘stapje voor stapje’ te verbeteren. Dat lijkt mij niet genoeg in de harde confrontatie die nu speelt met grote kans op meer stakingen op korte termijn als er geen flinke stappen worden gezet. Piloten bij de KLM beginnen zich ook al te roeren en Air France-personeel wil ook delen in de winst.

Ik miste trouwens de vraag aan Mattijs wat de oplossing van betere, acceptabele dienstroosters zou kosten? Dan maak je inzichtelijk wat dat per ticket kost. Waarschijnlijk een luttel bedrag. Waar hebben we het over…