Martijn en Marcel willen wel

Martijn en Marcel willen wel

Wie zet de eerste stap naar een club van toeristische Pr- en marketingbureaus?

12 januari 2018 Jan Lokhoff

Marin Strijker en Marcel Baltus vinden mijn idee van een belangen- en kennisvereniging voor toeristische Pr- en marketingbureaus interessant. Marcel noemde dat kort geleden zelf al in een column. Ik zou zeggen wat let je en nodig een klein clubje collega’s uit voor een brainstorm. Bespreek dan vooral de toelatingscriteria want die zullen wel lastig te formuleren zijn. Dat bedrijven en bedrijfjes met veel onderlinge concurrentie best goed kunnen samenwerken, kent in ons land overigens een prima voorbeeld: SITE, de belangenvereniging van incentive-bureaus met ruim 100 leden.

 

Uitdagingen

Uitdagende issues bij het vaststellen van ballotageregels zijn bijvoorbeeld: hoe lang moet je als bedrijf(je) bestaan of als éénpitter actief zijn om lid te kunnen worden; als een bureau ook andere sectoren bedient, welk percentage moet dan minimaal toeristisch zijn; geldt überhaupt een minimum omzet als voorwaarde; is het lidmaatschap voor bureaus of personen naast natuurlijk de contributie, de doelstelllingen en de te organiseren activiteiten en events.

 

10% lager

Belangrijke opdracht voor zo’n club is hoe te voorkomen dat opdrachtgevers de bureaus uitbuiten in de steeds hogere frequentie van uitgeschreven pitches, waar soms meer dan tien bureaus en éénpitters op afkomen. Sommigen geven aan het slot van hun presentatie aan de opdracht voor 10% minder te doen dan de laagste offerte… Tja, als vanuit huis werkende éénpitter heb je een lagere overhead dan een opgetuigd bureau. Ook de bescherming van het intellectuele eigendom is een kwestie. Enfin, een agenda is makkelijk te vullen.

 

Namen noemen

Mag ik een voorzet geven voor een vijftal deelnemers aan de eerste brainstorm? Vrij naar Mart Smeets: ja, dat mag ik. Op alfabetische volgorde: Marcel Baltus, Harry Betist, Gerdri ten Dolle, Susan van Egmond en Martijn Strijker. Misschien starten met een neutrale moderator en voor de frisse wind nog een start-up erbij.

De eerder genoemde column van Marcel.

 

Bemoeial EU

‘Brussel’ bemoeit zich met richtlijnen tot in de kleinste details van de nationale ‘reiswetgeving’, maar schiet schromelijk tekort als het om reisadviezen gaat: dat blijft een zaak van de nationale regeringen. Er komt dus geen Europees reisadvies en dus geen einde aan een schertsvertoning. Ik roep Tunesië maar in herinnering. Na de aanslag in Sousse in juni 2015 gaat het tot laat vorig jaar duren tot de UK-overheid als laatste in Europa haar negatieve reisadvies introk, terwijl andere landen dat al een dik jaar eerder deden. De UK heeft het langst gewacht vanwege meer dan 30 dode Britse toeristen, voornamelijk klanten van Tui.

 

Luchtruim ook

Het is te vergelijken met de nationale eigenzinnigheden als het gaat om het Europese luchtruim efficiënter in te delen en te managen. Dat zou goed zijn voor het milieu, want er hoeft dan niet meer honderden mijlen per vlucht te worden omgevlogen. Kortere vluchttijden leiden bovendien tot prijsverlagingen. Elk logisch denkend mens wil dat, maar Europa is daar echter al tientallen jaren mee bezig, zonder resultaat…

  • Ruud de Meer

    Diezelfde Europese regelzucht is er de oorzaak van dat contracten met Europese overheden soms jaarlijks opnieuw moeten worden getenderd. Ga ervan uit dat iedereen die deelneemt aan de tender 30 pagina’s papier aanlevert (uitgeprint of op een usb-stickje), dan heeft de uitnodigende partij al gauw 300 pagina’s papier door te spitten. Dacht iemand dat al dat papier gelezen werd…..Dus eigenlijk is het een grote luchtballon, een onzinnige exercitie waar niemand op zit te wachten………..

    • Jan Lokhoff

      Helemaal mee eens, Ruud. Vaak wil de opdrachtgever niet switchen, maar moet gedwongen (headoffice, EU-regels) een pitch uitschrijven en minimaal 3 offertes bij headoffice/ministerie aanleveren. Dan schakelt het ‘blijvende’ bureau een tweetal vrienden in voor hele dure (fake)offertes. Als je daar niet van op de hoogte bent stop je soms vele dagen (creatief) werk in een offerte, die regelrecht in de prullenbak verdwijnt. Nog los van het feit dat je (creatieve, unieke) voorstellen zomaar op slinkse wijze gekopieerd worden.

      • Jan Lokhoff

        Ruud, is jouw partner Gerdri trouwens voor een belangenclub?