Lekker begin van 2018…

Lekker begin van 2018…

Medelijden met webcareteam Thomas Cook, KLM lokt en jaagt prijs op, excuus van Bart.

8 januari 2018 Jan Lokhoff

Graag steek ik manager Bart Meijer van de Vakantiebeurs een hart onder de riem en wens hem een topbeurs toe met drukke vakdagen. Hij heeft het door mij verguisde jubelpersbericht van zijn PR-afdeling over zuidafrikareisopmaat.nl met een denigrerende sneer naar reisadviseurs onmiddellijk van al zijn sites gehaald en excuses aangeboden.

 

Nieuwe zwarte lijst?

En nou maar hopen dat het publiek er niet in stinkt en zonder enige garantie (veel) geld besteedt bij deze voorpost van een DMC in Kaapstad. Geen SGR, geen CFR en geen ANVR en het gaat in de meeste, zo niet alle gevallen om dure vakanties. Het zou eigenlijk verboden moeten worden. Misschien een idee voor de ANVR om na haar zwarte lijst voor garantie loze pakketaanbieders ook dit soort risicobedrijven te namen en shamen. Het succes van die zwarte lijst van de ANVR tijdens de start van de Vakantiebeurs in 2010 was enorm. TravelBird prijkte er toen op… De ANVR stopte er 3 jaar geleden mee.

 

Code Geel

Ik ben trouwens blij niet in de schoenen te staan van het team webcare bij Thomas Cook. Ik heb medelijden met Rianne, Roland, Leonie en Nicole als ik lees wat voor vragen zij voor hun kiezen krijgen na de voor reisagenten gedwongen switch van Neckermann naar het merk Thomas Cook. Er wordt op social zelfs een Code Geel uitgedeeld. Eerder werd in kringen van de Dutch Travel Alliance het nieuwe agentenbeleid al als ‘gekkenwerk’ bestempeld.

 

Voorbeelden

Een paar voorbeelden van wat agenten aankaartten: losse charterstoelen niet op elke airport te boeken, koffers maken Thomas Cook optisch duurder dan Neckermann, kofferproblemen met meereizende kinderen, babypakketten (nog) niet te boeken, chatbutton verdwijnt van de site, reisbureau inlog soms onmogelijk, zra’s worden niet als boekingsadres genoemd, agent mist een 10% vroegboekkorting en gegoochel met het noemen en verdwijnen van de toeristenbelasting.

 

Hoe rekbaar?

Je vraagt je af waarom Thomas Cook zo met haar agenten omgaat? Na het tumult over het zonder enig overleg plotsklaps terugtrekken van Neckermann als agentenmerk, is de touroperator nu hard op weg de laatste restjes krediet te verspelen. Hoe groot is het incasseringsvermogen van de reisretail? Is de laatste rek eruit als straks duidelijk is dat Neckermann beter scoort met lagere (vanaf)prijzen dan het afgeleide agentenzusje?

 

KLM jaagt prijs op

Van die KLM werelddealweken begin ik mijn buik vol te krijgen. Ik wil wel in mei naar Japan, business class. Op de KLM-site vind ik met vertrek op 6 mei tickets voor iets meer dan 1.800 euro. Prima prijs. Maar je moet ook terug: 14 dagen later maakt de retourdatum elk ticket bijna 1.400 euro duurder… Lekkere deal KLM, of zijn dit de algoritmes van het yieldprogramma met stiekeme tracking van deze bijna boekende prospect op de site?

 

Domme robot

Gate1 stuurde me vorige week een mail om me te attenderen op de KLM-deals. Ok, ook even gezocht op die site. Geef duidelijk aan dat ik een directe vlucht naar Tokio wil met de KLM. Het resultaat? Scherm na scherm met tickets bij Finnair, JAL en tal van anderen. Met tussenstops dus. Pas na een minuut scrollen laat Gate1 mij eindelijk de KLM zien. Hèhè, rechtstreeks, inderdaad. De ontknoping valt bar tegen: de werelddealprijs per ticket in mei is 4.500 euro.

Ik meld dat aan Gate1 met de vraag of ze geen dealprijzen tonen? Krijg een dag later het (robot)antwoord: ‘Het kan zijn dat er geen directe vlucht beschikbaar is’. Wat een muts, robots kunnen niet lezen.

  • Roger Schreurs

    Hey Jan,

    Geniet regelmatig van je artikeltjes hoor. Lekker leesbaar en helder. Vooral doorgaan !!

    • Jan Lokhoff

      Dank je, Roger. Jou volgen op Facebook is ook een facet…