Leerzame VPRO-uitzending

Leerzame VPRO-uitzending

Met een website ben je nog geen onlineondernemer.

7 maart 2018 Jan Lokhoff

‘V&D kan niet kapot, dat heb ik altijd gedacht.’ Ik citeer een uitspraak in de 25 februari-uitzending van de VPRO-serie ‘Tegenlicht’. Oud-medewerkster Marieke zegt dat in een winkelstraat, terwijl tegenover het lege pand van het failliete warenhuis ook al de schoenenzaken van Manfield en Dolcis verdwenen zijn in het winkelcentrum met veel dichtgeplakte etalages. Allemaal het gevolg van internetshoppen, vat ik de stelling van de programmamakers in mijn eigen woorden kort samen.

 

Alibaba

Deze editie van ‘Tegenlicht’ is een absolute aanrader.

Ook al omdat de makers de druk op de westerse middenstand benaderen vanuit mondiaal perspectief. Al snel valt daarbij de naam Alibaba, de Chinese internetreus, die onlangs bij een beursgang in Wall Street tientallen miljarden ophaalde om de wereld te veroveren. De relevante vraag is niet of, maar wanneer grote internetspelers als Bol.com worden ingelijfd…

 

Shockerend

Wist je trouwens dat V&D vele jaren een reisbureauketen in haar warenhuizen exploiteerde. Later uitgebreid met in grote steden aparte shops vlakbij de winkels. Holland International nam in de 90-tiger jaren een 50% belang in die reisactiviteiten. V&D wist toen de branche elk jaar bij de start van het boekingsseizoen weer te shockeren. Eerst jaarlijks met een boekje waarin alle prijzen van vliegvakanties werden vergeleken (dodelijk voor (te) dure touroperators) en ook door 25 gulden korting te geven op elke boeking. Het gevolg was dat iedereen bij zijn eigen reisbureau dezelfde discount eiste. Dat heeft de ‘gewone’ reisbureaus kapitalen gekost. Na jaren waren V&D en Hint uiteindelijk gedwongen de verliesgevende reisbureaus op te doeken.

 

Subsidie?

Ex V&D-ster Marieke is trouwens weer aan de slag als gewichtsconsulente. Dankzij een subsidie van de Europese Unie voor ontslagen retail medewerkers kon zij zich laten omscholen. Nooit geweten, trouwens, dat zo’n subsidie in Brussel te halen was, al heeft de reisretail die misschien niet nodig, omdat voor werkloze reisbureaumedewerkers geen omscholing nodig is om als zra verder te gaan als de deuren dicht gaan.

 

Les internetsales

In welk winkelcentrum kom je tegenwoordig nog een reisbureau tegen? In ‘Tegenlicht’ legt oud-topman Michel Schaeffer van Bol.com uit waarom veel winkels uit het straatbeeld verdwenen. En passant geeft hij les in internetsales met een webshop vol pannen als voorbeeld. Duidelijk maakt hij dat je als fysieke winkel met een website nog geen succesvol onlineondernemer bent. Daar komt heel wat meer voor kijken.

 

  • Jobas

    Je vergeet de actie i.v.m. het 25-jarig jubileum van ’t Reisburo; mits de klant zijn boeking voor de zomervakantie meteen betaalde kreeg hij of zij 5% van de reissom uitgekeerd in V&D kadobonnen, uiteraard te besteden in het warenhuis! Niet dat er de jaren erna veel klanten zijn blijven hangen. De centraal manager ( van HI) verdween evenwel iets erna.

    • Jan Lokhoff

      Ja, goede aanvulling op de cadeaumarketing van V&D destijds en inderdaad, het mocht allemaal niet baten.