KLM: feest met Transavia!

KLM: feest met Transavia!

Banners tegen Schipholrijen. Samen partytime?

23 februari 2018 Jan Lokhoff

KLM organiseert jaarlijks grote feesten voor reisadviseurs. Vele honderden trekken met veel plezier naar strak georganiseerde events met puike catering, vol entertainment van topkwaliteit. Daar is niks mis mee, maar wat ik mis is deelname van 100% dochter Transavia. Als je tot een en hetzelfde concern behoort en allebei evenveel belang hebt bij support van reisverkopers, dan bundel je toch samen de krachten. Transavia heeft de centen niet meer voor dergelijke uitspattingen, moeder KLM kennelijk nog steeds wel. Het verschil tussen lijndienst en charter is grotendeels weggevallen. Ik zou zeggen: KLM haal je dochter in huis als je een feestje voor reisverkopers gaat vieren.

Tumult op Schiphol

Toen vorig voorjaar de eerste chaotische rijen op het overvolle Schiphol voor tumult zorgden, deed ik in deze blog de suggestie om bij de start van de controles op de luchthaven met rolbanners duidelijk te maken welke spullen je uit je zakken en handbagage moet halen en in de plastic kratjes dient te leggen.

Stremming

Passagiers blijken daarvan niet of onvoldoende op de hoogte en dat is volgens mij een van de voornaamste oorzaken van ellenlange wachttijden door opstoppingen. Als de eerste scan namelijk verdachte spullen ontwaart wordt het kratje afgezonderd en op een aparte rollerbaan gerangeerd. Aan het eind daarvan volgt fysieke controle van de inhoud. De passagier moet daarvoor eerst omslachtig uit de rij wachtenden worden geroepen, want die dient zelf de spullen uit zijn handbagage halen. Dat zorgt natuurlijk voor enorme opstoppingen. Temeer omdat de goedgekeurde kratjes door een te lange extra controlerij gestremd worden. Zo zonde.

Italiaans voorbeeld

Afgelopen zomer vloog ik na een vakantie op Sicilië terug vanaf de kleine luchthaven Catania-Fontanarossa. Geen rijen daar bij de controle, wel overal hele duidelijk rollup banners over wat je wel of niet met je spullen moet doen. Ik nam er een foto  van en hoop nou maar dat Schiphol dit initiatief kopieert. Op de absolute piekdagen kan de luchthaven uitzendpersoneel inhuren om de mensen in het begin van de rijen ook nog eens mondeling duidelijk te maken wat wel en niet mag. Volgens mij is daarmee een fors deel van die vervelende wachtellende van de baan.