KLM: even 14 cent afrekenen

KLM: even 14 cent afrekenen

iDEAL werkt niet mee om een nieuw ticket te kopen… Dan maar weer 747 bellen.

9 november 2018 Jan Lokhoff

Moest laatst mijn ticket wijzigen. Belde daarom het bekende 747-nummer en een allervriendelijkste dame nam op. Als Flying Dutchman-lid word je meteen herkend – dat geeft een lekker gevoel, maar dat terzijde. Mijn terugvlucht uit Thailand moest vervroegd worden. Dat kan, maar kost wel geld. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de nog beschikbare tariefklassen op de nieuwgekozen datum. Wat meestal betekent dat je (fors) moet bijbetalen. Maar soms zorgt dat wel voor (leuke) verrassingen.

 

Centen schenken

De KLM-dame bekeek mijn (business)ticketstatus en klikte naar vroegere retourdata vanuit Bangkok. Op dagen begin januari noemde ze toeslagen van ruim vijf-, negen- en zeventienhonderd euro. Ietsje verder in het jaar – maar dan zou ik de Vakantiebeurs missen – bleek de wijziging opeens maar 14 eurocent te kosten. ‘Maar dat schenken wij u, hoor’… Om een servicefee van 15 euro te ontwijken, adviseerde ze me zelf aan de gang te gaan op de site en via ‘Mijn reis’ in te loggen. Zo geadviseerd, zo gedaan.

 

Via Parijs?

Het systeem om een ticket te veranderen is duidelijk en zeer gebruikersvriendelijk. Bij het zoeken naar toeslagen meldt KLM op elke gekozen dag steevast twee opties. Direct met de KLM of met 1 tussenstop in Parijs met Air France. Maar het idiote was wel dat de keuze voor die overstapvlucht op bijna alle data fors duurder was, soms zelfs bijna tweeduizend euro… Waarom die dan toch tonen, vraag ik me dan af?

 

iDEAL strandt

Enfin, ik kies uiteindelijk voor een retourvlucht op 31 december met de KLM. En wat blijkt, de wijzigingstoeslag bedroeg 14 cent. Dat bedrag paste precies in mijn budget en dus snel naar betaling via iDEAL geklikt. Ik pak m’n e-dentifier van de bank erbij, volg de hele procedure correct maar strand. Voor het luttele bedrag van 14 cent komt de ABNAmro niet in actie…

 

Gratis

Dus maar weer gebeld en een andere vriendelijke KLM-dame pakte het meteen op en regelde de wijziging op haar scherm. Gratis. Dankzij haar zie je me straks op de Vakantiebeurs rondlopen in plaats van op een strand of golfbaan in Hua Hin.

 

TravelBird dupeert ook DMC’s

Misschien staat er straks op de Vakantiebeurs wel een stand van een doorgestart TravelBird. Lijkt me een prima kans op de nieuwe naamsbekendheid weer op te bouwen. Ongetwijfeld zal de pers er bovenop duiken. Ik waarschuwde in mijn vorige blog doorstarters voor de onbetaalde rekeningen bij hoteliers. Als die een gesloten front vormen kan dat zomaar een obstakel zijn voor een vloeiende doorstart. Ik kreeg na mijn publicatie van mijn blog reacties uit Cuba, Zuid-Afrika en Thailand van DMC’s, die ook met onbetaalde rekeningen zijn blijven zitten.