Is TravelBird nog te redden?

Is TravelBird nog te redden?

De SGR kan aan de slag. TravelBird heeft de bodem van de kas bereikt.

31 oktober 2018 Jan Lokhoff

TravelBird heeft surseance van betaling aangevraagd. Dat is schrikken. En net als elke reisprofessional vraag ik me dan of het bedrijf nog te redden is? Na de lawine van negatieve publiciteit die over de ooit zo succesvolle directseller de afgelopen dagen werd uitgestort zou dat een hels karwei zijn. En bovendien is er kapitaal voor nodig, dat er op dit moment niet is. Het is altijd triest als een reisbedrijf in de problemen komt, zeker eentje van het kaliber TravelBird, dat jarenlang door vriend en vijand werd geroemd.

 

Groeiambities

Wat TravelBird nu overkomt, is herkenbaar voor elke touroperator. Zonder financiële buffer kom je het najaar niet door. We kennen allemaal het voorbeeld van Oad toen de familie Ter Haar er najaar 2013 niet in slaagde een overbruggingskrediet bij de Rabobank te sluiten, wat haar voorgaande jaren altijd door de winter hielp. Uiteindelijk leidde dat onvermijdelijk tot een faillissement. Misschien moet voor de tweede keer in haar bestaan een (enorme) bezuiniging de boel op orde brengen als een koper/investeerder er nog iets in ziet. De wereldwijde groeiambities zijn de afgelopen jaren duidelijk te hoog geweest.

 

Zelfde woordvoerder, zelfde probleem

TravelBird wist zich in deze crisis gesteund door (extern) woordvoerder Jan Driessen. Die heeft zijn sporen verdiend en dat leidde ongetwijfeld tot openbare excuses van de directie op de site en in antwoorden op vragen van de pers. Saillant detail: Jan is ook woordvoerder van Oad’s familie Ter Haar, die nog steeds een rechtszaak tegen de Rabobank voert vanwege een in haar ogen onterechte weigering van het in hun relatie al jaren gebruikelijke overbruggingskrediet voor het naseizoen.

 

Jammer van BlackBird

Wordt het bedrijf nu prooi van een durvende investeerder? TravelBird heeft behoefte aan drie zaken: geld om het ‘seizoensgat’ te vullen, een bezuinigingsoperatie en PR om de opgelopen reputatieschade te herstellen. Dat de teruggetreden oprichter Symen Jansma recentelijk onder de naam BlackBird een eigen hotellabel onder de hoede van zijn oude bedrijf begon, blonk niet uit van zorgzaam inzicht in het wankelende bedrijf in crisis. Symen had beter kunnen kijken of hij TravelBird financieel had kunnen helpen.

 

7 miljoen

Sinds de oprichting in 2010 heeft TravelBird aan 7 miljoen klanten een vakantie verkocht.