Inkijkje in Midden-Oosten

Inkijkje in Midden-Oosten

Luchtvaart in Emiraten verandert langzamer. KLM volgt me.

16 april 2018 Jan Lokhoff

Ik heb hem zo’n beetje zijn hele carrièreroute gevolgd en raakte onderweg altijd geïmponeerd door zijn visie en strategisch inzicht. Ik heb het over Paul Gregorowitsch, 27 jaar KLM-er, maar ook bekend als topman van Martinair, Air Berlin en onlangs met pensioen gegaan als CEO van Oman Air. Ik interviewde hem de eerste keer eind 1981, toen hij – net afgestudeerd van het NWIT – bij de KLM aantrad om de zojuist aangeschafte vloot Boeing 737’s naast hun lijndiensten naar Europese steden ook te verhuren aan touroperators voor chartervluchten. In die tijd bediende de KLM nog een derde van de chartermarkt.

 

KLM uit chartermarkt

Zijn klus liep op niets uit, omdat het Europese stedenvervoer zich zo stormachtig ontwikkelde dat de vloot 737’s daar uiteindelijk volledig voor ingezet moest worden. Dat succes luidde tevens het einde in van KLM’s rol op de chartermarkt. Transavia en Martinair waren daar destijds heel blij mee en deze move creëerde ruimte voor AirHolland en later DutchBird. Nu bestaat alleen Transavia nog als 100% dochter van de KLM. Paul was gewaardeerd keynote speaker op het ANVR Congres in 2008 in Bangkok, dat Reisrevue toen organiseerde.

Na zijn vertrek als hoogste baas bij Oman Air wist het magazine Zakenreis hem vorige maand te strikken voor een interview. Daarin geeft hij een bijzondere inkijk in de luchtvaartsituatie in het Midden-Oosten, een wereldje dat doorgaans een gesloten bolwerk blijft.

 

‘Politiek lawaai’

Paul neemt geen blad voor zijn mond. Als ‘politiek lawaai’ bestempeld hij de protesten vanuit Europa op de staatssteun aan de airlines in de Emiraten. Hij veroordeelt ook het gemopper op Air France. Als de KLM door Lufthansa of British Airways zou zijn overgenomen, bestond de maatschappij volgens hem al lang niet meer.

 

Op de korrel

In de aanhef van deze blog noem ik het NWIT, dat later NHTV zou gaan heten. Op 1 september verandert de naam in Breda University. En voor wie mijn blogs over de prijsopdrijving van een ticket naar Bangkok heeft gelezen, de KLM laat me niet los. Ik ben nog steeds in haar vizier. Op bijna elke website die ik bezoek kom ik haar tegen… Een voorbeeld.

 

  • Willem de Roon

    Nou, dat was wat ik noem een hele openbaring. Ik heb er echt veel van opgestoken!