HAL veroordeeld tot all-in

HAL veroordeeld tot all-in

De Reclame Code Commissie heeft gevonnist.

26 februari 2018 Jan Lokhoff

Meteen nadat René Klawer zijn Zeetours aan een Duitse cruisetouroperator verkocht, is het bedrijf losgegaan op de radio. Er is reclamegeld voor veel leuke, korte commercials op NPO1 en Skyradio, voor een deel gesponsord door de HAL. Ik vond ze op de website van Zeetours toen ik daar even checkte of in de prijzen van de HAL nu de (verplichte) fooien zijn opgenomen. Aanleiding is een uitspraak eind vorig jaar van de Reclame Code Commissie na een klacht van een particulier. In een zeer uitgebreid vonnis van de Commissie wordt de HAL veroordeeld tot het publiceren van inclusieve prijzen, omdat volgens haar de Reclamecode van Reisaanbiedingen 2014 van toepassing is. Dat is natuurlijk ‘voer’ voor de met gigantische boetes strooiende ACM.

 

‘Onvermijdbaar’

De ongevraagd op de boordfactuur aan het eind van de cruise verschijnende fooi van ruim tien euro per dag ziet de Commissie als ‘een vaste onvermijdbare kostenpost’. De HAL noemt de fooi overigens ‘Hotel Service Charge’. Op het verweer van de rederij dat het bedrag is aan te passen of geheel te verwijderen, stelt de Commissie dat dit niet reëel is. Het moment is er niet geschikt voor, de klant wordt onvoldoende voorgelicht hoe dat te doen en het rekeningbedrag wordt meestal via je creditcard geïnd.

 

‘Onderbouwde klacht’

Op de website van Zeetours is daarom ook te lezen: ‘het is onze ervaring dat de meeste rederijen het te betalen bedrag alleen willen aanpassen als de klant met een onderbouwde klacht komt’. Op dezelfde site is ook te lezen dat veel rederijen, waaronder Costa Cruises en AIDA Cruises, wel met inclusieve tarieven werken. Dat is een verdienste van klager Bert Nelemans bij de Reclame Code Commissie. Ik schreef daar al april vorig jaar een blog over, waarop hij recent weer reageerde.

 

Klantvriendelijk

Op haar site refereert Zeetours aan haar radiocommercials met de cruises die daarbij horen. Dat is heel klantvriendelijk en effectief.

Sunweb timmert momenteel ook aan de weg, maar doet dat niet. Gaat een Tv-commercial over een goedkope vakantie naar Cyprus, op de site springt die niet meteen in het oog; nog erger ik kon hem na lang zoeken niet zo gauw vinden…