Grote veranderingen op til

Grote veranderingen op til

Kenmerken cyclussen van 20 jaar de reisbranche?

2 maart 2018 Jan Lokhoff

Vandaag gebruik ik het ‘Stipperdepiepjaar’ van Stip als opstapje naar een nabije toekomst, waarin ‘travel tech’ en schaalgrootte de reisbranche gaan veranderen. Het wordt na 20 jaar weer een nieuwe ‘big is beautiful’ periode voor kapitaalkrachtige reisbedrijven en (durf)investeerders. Eerder gebeurde dat in de 70-tiger en 90-tiger jaren van de vorige eeuw. Nu zijn we weer 20 jaar later en de jacht lijkt geopend…

 

Spekken

Stip viert haar 10-jarig bestaan met ‘Stipperdepiep’ hoera-dagen, breed uitgemeten in een spread-advertentie in De Telegraaf en Het Parool met de jarige directeur Fred Verlinden in de hoofdrol. Lezers worden opgeroepen naar de site te gaan om kans te maken op reisprijzen. Het is een fraaie combinatie van ‘old school’ papieradvertenties met een website. De drempel om mee te doen is laag: aanmelden voor een nieuwsbrief, Stips Facebookpagina liken of een reis boeken voor 11 maart. Wat je ook kiest, je spekt het databestand van Corendons actiedochter.

 

Direct

Ik verbaas me overigens de laatste tijd over de manier waarop websites inspelen op reclame-uitingen, beter gezegd hoe ze niet een verlengstuk zijn van hun Tv-reclame, ouderwetse advertenties of banners. Stip doet het dit keer wel. De nieuwe fly-drive naar Kreta uit de advertentie even uitgeprobeerd via de vermelde directe url en ja hoor, meteen op de boekingspagina. Zo hoort het, al zou een button op de homepage niet misstaan, want niet iedereen zal zo’n adrescode weten te gebruiken.

 

KLM

Te vaak komt het voor dat reclame voor tickets of reizen nutteloos is, omdat de genoemde prijzen of reizen moeilijk of helemaal niet te vinden zijn op de website waar je naartoe wordt gelokt. Zo kreeg ik een mail van Otravo tijdens de Werelddeal weken van de KLM, maar leverde de klik niets anders op dan de gebruikelijke homepage. KLM zelf is ook niet slim als een banner na het sitebezoek mij een tarief voorschotelt dat niet klikbaar in één keer is te bereiken of gewoon niet bestaat.

 

Targeten

Nog los van het feit dat airlines en bijvoorbeeld Booking.com mij verkeerd targeten. Heb ik een ticket of een kamer geboekt, word ik vervolgens nog dagen achtervolgd met banners op mijn scherm met de uitnodiging om te boeken, wat ik al gekocht heb… Zonde van het geld en alleen maar irritant.

 

20 jaar verder

En dat terwijl geavanceerde technologie de overheersende, toekomstbepalende factor gaat zijn om als touroperator te overleven in de nabije jaren. Travel technologie is zo onderhand ‘king’ aan het worden. Waarom denk je dat een succesvolle online cruiseverkoper uit Duitsland Zeetours koopt? Travel tech kost wel geld, veel geld, waar de gemiddelde Nederlandse touroperator en OTA onvoldoende over beschikt. De grote (internationale) reisbedrijven wel.

De branche staat daardoor misschien wel weer aan de vooravond van een (inter)nationale ‘opschaling’ via concentraties en overnames, zoals in de 70-tiger toen Holland International werd bijeen gekocht en de 90-tiger jaren van de vorige eeuw toen hier TUI uit Holland International en Arke ontstond, Alpinvest in Sundio stapte en BCD zich groot kocht. Veel kleine bedrijven legden het loodje. Big wordt na 20 jaar weer eens beautiful. Hoogste tijd om goed over je toekomst na te denken.