‘Geen vangnet voor TravelBird hotels’

‘Geen vangnet voor TravelBird hotels’

Wie TravelBird koopt moet hotelschulden betalen. Hulde voor Thomas Cook.

7 november 2018 Jan Lokhoff

‘We lezen in de kranten alleen maar over toeristen die de dupe zijn van TravelBird, maar dat wordt opgevangen door TUI en de SGR. Het is misschien even lastig, maar uiteindelijk zullen er weinig zijn die werkelijk erg gedupeerd zijn.’ Met deze woorden begint gisteren een ingezonden briefje in De Telegraaf van ene Petra Kanters uit Asten. Daarmee leidt zij in welke partijen wel gedupeerd worden en ze heeft helemaal gelijk.

 

Geen vangnet

Petra schrijft verder: ‘Een heel andere zaak is het voor de kleine hotelletjes die al maanden niet door TravelBird betaald zijn. Ik verwacht dat er de komende maanden veel van deze hotelletjes failliet zullen gaan. Helaas is er voor hen geen vangnet.’ De spijker op z’n kop. Binnen de Nederlandse branche zorgt sinds kort de SGRZ voor een b2b vangnet, maar inderdaad, al die hotels met onbetaalde rekeningen kunnen helaas fluiten naar hun centen, behalve als TUI ze daar (toch nog) onderbrengt met geld van de SGR. Maar dat zal zeker niet voor alle gedupeerden hoteliers gelden.

 

Eerst betalen

Mogelijke kopers en doorstarters moeten ernstig rekening houden met deze financiële erfenis van de online aanbieder. Het zal niet de eerste keer zijn dat een doorgestarte schuldenveroorzaker een boycot aan zijn broek krijgt op Zuid-Europese bestemmingen. In Nederland was het trouwens de Fletcher hotelketen die – als eerste? – TravelBirdgasten weigerde vanwege openstaande rekeningen, waarna klanten gingen klagen bij de Consumentenbond.

 

Verkwanseld

Ik heb een ‘mooi’ voorbeeld uit lang vervlogen tijden. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw ging tot grote ontsteltenis van de hele branche touroperator Zuid-Europa Stichting uit Amsterdam failliet. Het was een soort Silverjet avant la lettre die jarenlang succesvol tienduizenden goed betalende gasten per KLM-lijndienst naar luxe Zuid-Europese hotels bracht. Met de opkomst van goedkopere chartervluchten verloor de luxe-aanbieder terrein, waarna directeur Hoogendoorn zich liet verleiden ook die goedkope vluchten in te zetten. Daarmee verkwanselde hij zijn businessmodel en ging uiteindelijk ten onder.

 

Vrij Uit botste op muur

Niet veel later besloot directeur Annick Vogelaar van het toen nog ANWB-dochter en eigen auto-reisaanbieder Vrij Uit om een luxe merk te introduceren. Waarschijnlijk was ze de lage reissommen van die autovakanties een beetje zat. Het leek haar een goed idee om de ijzersterke merknaam Zuid-Europa Stichting uit de failliete boedel te kopen. Maar daarmee in de koffer op inkoopreis botste Annick tegen een muur van weigeringen op. Alle gedupeerde acco’s eisten eerst betaling van de nog openstaande rekeningen om zaken te doen. Veel collega’s stelden zich solidair op.

 

Uiteindelijk kon de historische naam de prullenbak in en koos Vrij Uit voor de merknaam Europa Exclusief. Na aanvankelijk succes is de luxe exercitie van de autospecialist op niets uitgelopen.

 

Hulde voor Thomas Cook

Thomas Cook begint onder de naam NoPlaceForPlastic een actie tegen het gebruik van onnodig plastic binnen de invloedssfeer van de touroperator. Hulde. Laten we hopen dat de hele internationale reiswereld volgt, van klein tot groot. Ook heeft het hopelijk effect op klanten om plastic te mijden en na gebruik op te ruimen.