Commissies actief bloot?

Commissies actief bloot?

Straks moeten adviseurs hun verzekeringsprovisies melden. Ook de reisbranche op de korrel?

20 december 2017 Jan Lokhoff

De reisbranche moet zich voorlopig maar schuil houden voor de AFM en de Consumentenbond. Het onderwerp ‘provisie’ staat in de wereld van financiële en verzekeringsadviseurs bij deze twee weer eens ter discussie. En dat terwijl eerder al een enorme klap werd uitgedeeld toen hypotheekadviseurs een provisieverbod werd opgelegd. Nu richten de AFM en de bond zich op schadeverzekeringen.

 

20%

Vijf jaar na de invoering van het provisieverbod op de verkoop van hypotheken en inkomensverzekeringen gaat de AFM een stap verder: verkopende adviseurs moeten actief over hun verdiensten openheid van zaken geven. Slijten ze een inboedelverzekering dan moeten ze vertellen dat ze jaarlijks € 20 op elke € 100 schadepremie ontvangen zolang de verzekering loopt. De kans is groot dat klanten daarover gaan onderhandelen omdat ze dat teveel vinden. Advieskosten zullen ze al helemaal niet meer willen betalen.

 

Ook reisbranche?

Een stap verder en de pijlen van de AFM of Brussel richten zich op de reisbranche, waarin provisie nog steeds de belangrijkste inkomstenbron is voor de meeste intermediairs. Het zou zo maar kunnen dat de reisretail alle verborgen toeslagen en commissieverdiensten actief moet openbaren aan de klant. Transparantie en consumentisme zijn hot.

 

Netto pricing

In de verzekeringswereld schaarde het Verbond van Verzekeraars zich onmiddellijk achter de actie van de AFM. Dat lijkt me logisch, want uiteindelijk betalen die de provisies… Feitelijk wordt er zo een beetje geniepig afgestevend op ‘netto pricing’. Transparantie over de (verborgen) verdiensten bij de verkoop van vakanties, leidt ongetwijfeld tot vervelende en ongewenste discussies. ‘En tot slot, mevrouw, meld ik u nog even dat ons reisbureau aan deze transactie € 1.100 verdient.’ Hoor je je dat zeggen tegen iemand die op het punt staat een mooie safari te boeken voor haar hele gezin? Je kunt raden wat de reactie zal zijn…

 

Gevaar

Verander het woord ‘verzekeraar’ in ‘touroperator’ en je begrijpt waar het gevaar bij netto pricing schuilt. Althans voor de Retail partijen die geheel of gedeeltelijk nog afhankelijk zijn van de touroperatorcommissies. Een serviceopslag op een netto vakantieprijs maakt hem duurder dan hetzelfde aanbod op de site van de touroperator. Tel uit je winst.

 

  • Ruud de Meer

    Onder het motto ‘elluk nadeel heb ze voordeel’ zie ik ook een positieve kant aan het verhaal. Het zou wel eens DE aanjager kunnen zijn voor uurtje-factuurtje. Het is nu niet ongebruikelijk dat de klant zich volzuigt met onze know-how en ons onderzoek en dan met een vaag verhaal afhaakt of helemaal niets meer met de aanbieder te maken wil hebben. Wij hebben regelmatig klanten die na ontvangst van de offerte (met al onze kennis en kunde en na ons onderzoek) ‘familie-omstandigheden’ hebben waardoor ze ‘nu’ geen gebruik kunnen maken van ons aanbod. Als uurtje-factuurtje zijn intrede doet, sturen wij netjes nog even een factuur voor x uur en zijn we minder/niet meer afhankelijk van provisies.

    Dat uurtje-factuurtje werkt nu niet omdat we het dan allemaal tegelijk moeten doen en nu durft niemand te beginnen. Als de AFM ons hele verdienmodel onderuit schoffelt, moeten we wel. ‘Always look at the bright side of life’