Boekt een digitale gids?

Boekt een digitale gids?

Kees zette hem van SolFly op zijn site. Maar 'bladert' men door een digitale reisgids?

22 december 2017 Jan Lokhoff

Eerlijk gezegd weet ik niet of het werkt. Of prospects en bestaande klanten blij zijn als je een reisprogramma van een touroperator op je site digitaal aanbiedt? Of ze het geduld opbrengen zo’n gids al klikkend door te bladeren en uiteindelijk getriggerd worden om te boeken? Van mijn part meteen op de site, telefonisch of toch maar afgereisd aan de balie.

 

Internet klaar

Ik stel me die vragen als ik zie dat Kees Kooijmans van reisbureau TravelSlide op Facebook zijn vrienden een gedigitaliseerde gids van SolFly voorschotelt naar aanleiding van diens Rotterdamse vertrekken. Kees is daar een beetje tweeslachtig mee bezig. Als oud-fotograaf kan hij uit de voeten met de techniek om gidsen ‘internet klaar’ te maken en 360 graden foto’s en video’s van zijn favoriete hotels te posten, maar daarnaast is hij vertwijfeld op zoek naar manieren om klanten naar zijn reisbureau op Rotterdam The Hague Airport te lokken. Hij wil bezette balies en dat lukt niet. Zeven van de tien boekingen gaan per telefoon, maar dat zou zo maar het gevolg kunnen zijn van digitale gidsen en filmpjes op de site…

 

70%

Behoudt een papieren reisgids zijn functie in gedigitaliseerde gedaante op het scherm? Ik ben daar sceptisch over, ook al kan ik aantoonbare voordelen noemen en lijkt Kees er mee te scoren, gezien het forse percentage telefonische boekingen; maar liefst 70% van zijn totaal.

 

Duizend foto’s

Kijk eens naar die SolFly-gids op zijn site en zie hoe je al bladerend met één klik accommodaties kan bekijken. Bijvoorbeeld die schitterende villa’s op Mykonos met uitzicht op zee. Ook de kleinschalige gezelligheid van de Griekse dorpen waar SolFly’s Hans Mosselman heeft ingekocht kan je op korte filmpjes ‘proeven’. Aan het aloude gezegde ‘Eén foto zegt meer dan duizend woorden’ heb ik de mijne toegevoegd: ‘Eén filmpje zegt meer dan duizend foto’s’…

 

Nu.nl

Natuurlijk zijn er tegenwerpingen te bedenken. In onze virtuele hap-snap cultuur van alle dag moet alles snel en kort worden gepresenteerd. Daarnaast stelt het gebruik van mobile hele bijzondere eisen. Lappen tekst passen niet op smartphones en worden niet gepruimd. Alles moet in de snack stijl van nu.nl.

 

Analyse?

Ik neem aan dat Kees net zoals veel collega’s al zijn boekende klanten laat bevragen naar de herkomst, de aanleiding van hun boeking om zo een analyse te kunnen maken. Misschien blijkt hij wel met zoveel boekende bellers na het sitebezoek helemaal geen mensen in zijn reisbureau nodig te hebben.

 

Zelf kijken?

Kijk eens naar de digitale SolFly-gids op de site van TravelSlide en oordeel zelf.